آرشیو برای: "اسفند 1395"

نگاه اصلی به جنگلها

من خواهش می­‌کنم مسئولینی که در بخشهای مختلف هستند، به این نکته توجه کنند که نگاه به مسئله‌ آب و هوا، نگاه به مسئله‌ی غبار، نگاه به مسئله‌ دود، نگاه به مسئله‌ی هوای سالم، نگاه به مسئله‌ی آب سالم، نگاه به محیط زیست سالم، نگاه به مسئله‌ی جنگلها، نگاه‌های… بیشتر »

حرف کافی نیست

خب اینکه مردم عادت کنند درخت بکارند این کار خیلی خوبی است امّا هم مردم و هم مسئولین عادت کنند که این فضای سبز را ـ بخصوص جنگلها را، بخصوص مراتع را ـ ان‌شاءالله حفظ کنند؛ اینها جزو وظایف ما است البتّه حرف میزنند آقایان و غیر آقایان، صحبت زیاد می‌کنند،… بیشتر »

برکت زندگی

روز درختکاری برای کشور یک روز با برکتی است؛ برای اینکه گیاه و درخت، مایه‌ی برکت زندگی بشر است؛ منتها ما باید قدر اینها را بدانیم؛ اینکه مثلاً بنده یک نهال اینجا غرس کنم و مثلاً چند هزار نهال غرس بشود، [امّا] از آن طرف به جنگلهای ما تهاجم بشود یا به… بیشتر »

رسیدن به ثواب

رسول اكرم (ص) فرمودند: ‌ هر كسي كه درختي بكارد و درخت ميوه دهد، خداوند به اندازه ميوه هاي آن درخت به او ثواب مي‌دهد. (مستدرك الوسائل،‌ج13، ص 460) بیشتر »

احسان بی منت

بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی: اینکه انسان دوست داشته باشد او را ستایش کنند، از بهترین فرصتهاى شیطان است که از آن بهره مى برد؛ مى آید احسان‏ محسنین را از بین مى برد؛ یعنى آن نیکوکارى ها و زیبایى ها و آرایش هاى معنوى و روحى را از شما سلب مى کند …… بیشتر »

انفاق

لحظه عمر خود را قدر بدانید

بیانات مقام معظم رهبری مدظلله العالی: لحظه لحظه عمر را قدر بدانید. از ساعات عمرتان براى نیکوکارى‏ استفاده کنید. خود را به خدا نزدیک کنید. اوقات خود را به تلاش در راه خدا و مجاهدت براى او مستغرق کنید. ساعات زندگى، سالهاى زندگى، به سرعت برق مى گذرد؛ در… بیشتر »

به هم رحم کنید تا خدای متعال به شما رحم کند

به هم رحم کنید تا خداى متعال به شما رحم کند. کسانى که دستشان باز است، دست تعدى به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نکنند. کسانى که زرنگى و هوش و امکانات و قدرت و مسئولیت و تواناییهاى گوناگون فردى و اجتماعى دارند، از این تواناییها در راه تعدى به دیگران… بیشتر »

زهرا در جلوه گاه وارستگی

یکی از راز های ماندگاری و دلربایی سیره ی اسوه های الهی، ایمان قلبی به مسلک و مرامی است که مردمان را بدان فرا می خوانند و اینان خود بهترین و سرمشق در عرصه ی عمل به آ مسلک می باشنداصولاَ ذعوت با عمل پر نفوذترین و کارآمدترین شیوه ی دعوت و تبلیغ است. از این… بیشتر »

بهترین سیره برای بانوان

  پیامبر (ص) روزی از جمع مسلمانان حاضر در مسجد سوال کردند که «ای شی ء خیر للنساء »چه روشی و سیره ای برای زندگانی بانوان بهتر است؟ هر کس به فراخور معرفت خویش جوابی می داد اما هیچ جوابی پیامبر را قانع نمی ساخت در این هنگام سلمان فارسی که در آن روزگار… بیشتر »

پرهیز از همه ی نامحرمان

حضرت زهرا علیها السلام چنان حجب و عفاف، این فضیلت مورد خواست و رضایت خداوند، را سر لوحه ی خویش قرار بود که از همه ی نا محرمان حتی از مردان نابینا نیز خود را می پوشاند. مردی نابینا پس از اجازه گرفتن وارد منزل امام علی (ع) شد پیامبر دیدند که حضرت زهرا… بیشتر »

4- نوع اسوه پذیری وابسته به شرایط زمانه

 وجود همه ی چهارده معصوم پاک علیهم السلام از نوری واحد است و حقیقت نوری کردار و گفتار ایشان نیز واحد است. اگر در شکل و صورت ظاهری رفتارهای ایشان نسبت به هم تفاوتی دیده می شود به دلیل اختلاف در شرایط محیطی و زمانی است. ضرورت بسیاری از رفتارها یا گفتارها… بیشتر »

3- تفکیک میان قالب و محتوای سیره

ادامه مطالب: برای نمونه در روایات می بینیم که فاطمه ی زهرا و عل یمرتضی علیهم السلام در یک چهار دیواری کوچک و گلین زندگی می کنند از یک  پوست گوسفند هم برای علف خور گوسفندشان و هم برای رو اندازشان استفاده می کنند. زهرا چادری از لیف خرما می بافد و از آن… بیشتر »

3- تفکیک میان قالب و محتوای سیره ها

ادامه مطالب: اما الگو پذیری غیر مستقیم آن است که روح و حقیقت گفتار یا کردار آن اسوه های الهی را درک نماییم و با تحلیل و استنباط از سیره ی علمی و عملی آن بزرگواران،وظیفه ی خویش را در همه ی ابعاد زندگانی ( فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و..) در… بیشتر »

تفکیک میان قالب و محتوی سیره ها

  اسوه پذیری از معصومان علیهم السلام به دو صورت می تواند صورت پذیرد: مستقیم و غیر مستقیم. الگو پذیری مستقیم آن است که گفتار و کردار آن بزرگواران را عیناَ برنامه و راه و رسم زندگانی خویش قرار دهیم. در بسیاری از موارد گفتاری خاص یا رفتاری مشخص از ایشان با… بیشتر »

2- اسوه پذیر ی از مشترکات انسانی ، نه از موهبت های الهی

توجه به این نکته ضروری است که معصومان در آن دسته از ویژگی های خاص خود که تنها از موهبت های الهی ناشی شده است و از خصوصیات منحصر به فرد ایشان می باشد اسوه و الگو نمی باشند، اما ایشان درهزاران عرصه ی انسانی با همگان مشترکند هر چند اختلاف مراتب و درجات… بیشتر »

1- توجه به عامل اختیار در اسوه پذیری

موثرترین و قاطع ترین عامل در تعیین رفتار و شخصیت هر انسان، اختیار و اراده ی آزاد اوست و نهایت تاثیر مجموعه عوامل دیگر این است که شناخت ها و گرایش های فطری را تقویت یا تضعیف کنند و در نتیجه زمینه را برای گزینش و اختیار آزادانه انسان را فراهم آورند. بی شک… بیشتر »