آرشیو برای: "تیر 1397"

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #نهی_از_غرور احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی می گوید : من با سه تن از یاران نزد امام بودیم پس از ساعتی که خواستیم از حضورشان مرخص شویم اما فرمودند: احمد تو بنشین. همراهان رفتند و من درخدمت بودم. وخودم احساس… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #نهی_از_همنشینی_با_منحرفان ابوهاشم جعفری می گوید: یک روز امام رضا(علیه السّلام) به من فرمودند: چرا تو را می بینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی می کنی؟ گفتم : او دایی من است. امام فرمود : او درباره ذات… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #لطف_به_دوستان عبدا… بین ابراهیم غفاری می گوید : مردی به نام طبیس ازخاندان ابو رافع از من رافع را من طلبی داشت وامکان پرداختنش را نداشتم . نزدحضرت رضا(علیه السّلام) رفتم و از او خواستم که واسطه شود… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #کمک_آبرومندانه امام رضا (علیه السّلام) به نقل از رسول خدا ® می فرمایند: کسی که کار نیک را پنهان کند ، پاداش او برابر هفتاد حج است و آنکه گناه و بدی خود را آشکار کند. از لطف و رحمت خدایی بهره است و آنکه… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #رعایت_حق_کارگر شخصی به نام سلیمان جعفری می گوید : من درخدمت امام رضا(علیه السّلام) بودم. وقتی که می خواستم به خانه ام بروم.حضرت مرا به خانه خود دعوت نمودند . هنگامی که وارد خانه شدیم ، دیدیم خدمتکاران مشغول… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #برابری_و_مساوات مردی از اهالی بلخ می گوید :هنگامی که امام رضا(علیه السّلام) به طرف خراسان سفر می فرمودند من همراه ایشان بودم.روزی در هنگام صرف غذا همه خدمتکاران ازجمله افراد سیاه پوست را بر سر سفره فرا… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #ادای_حق_مستمندان حضرت رضا (علیه السّلام) پیش از شروع به غذا خوردن ابتدا سهم افراد نیازمند را جدا می کردند . معمربن خلادمی گوید: امام رضا(علیه السّلام) هنگامی که می خواستند غذا بخورندسینی بزرگ نزدیک سفره می… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #احسان امام (علیه السّلام) بسیار احسان می کردند و به صورت پنهان صدقه می دادند و بیشتر احسان و صدقه های آن حضرت در شب های تار بود تا مردم متوجه نشوند و آن کسی هم که کمک می گیرد، دهنده کمک را نبیند .پس هر کس… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #بخشش_و_کمک_به_محرومان امام رضا درنامه ای به امام محمد تقی (علیه السّلام) فرزند خود نوشتند : شنیدم غلامان تو وقتی سوار می شوی تو را از در کوچک خانه خارج می کنند . آنها بخل می ورزند و می خواهند تو به کسی چیزی… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #احترام_به_میهمان ابو عبدا… بغدادی می گوید: مهمانی بر حضرت رضا (علیه السّلام) وارد شد .امام شب هنگام با مهمان خود نشسته وگفتگومی کردند . دراین وقت اشکالی در چراغی روشنایی ایجاد گردید و فتیله آن خراب شد… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام #فروتنی یاسر خادم می گوید :هنگامی که امام رضا(علیه السّلام) خلوت می کردند ، همه اهل خانه رااز کوچک و بزرگ نزد خود جمع می کردند و با آنان سخن می گفتند و باایشان انس می گرفتند.آنها هم با آن حضرت انس میگرفتند و… بیشتر »

اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام گفتار وکردار ائمه معصومین (علیه السّلام) این معلمین جاوید ، راهنمایی وارشادات آن بزرگواران درزمینه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، تربیتی ، اخلاقی و… نه تنها رنگ کهنگی به خود نمی گیرد که هر روز ابعاد تازه… بیشتر »

اخلاقی تربیتی

#سیره_تربیتى_امام_رضا_علیه_السلام با توجه به سفر آن حضرت به خراسان و دورى از کانون ‏خانواده و نیز تک فرزندى چنان که برخى از بزرگان قائلند بسیار قابل ‏توجه است; چرا که تربیت فرزند یگانه آن هم از راه دور شیوه‏اى خاص مى‏ طلبد. و نباید انتظار داشت ‏یک شبه… بیشتر »

اخلاقی

#ظرایف_اخلاقی_در_سیره_امام_رضا_(ع) قرآنی به ویژه دین اسلام این موضوع به صورت خیلی جدی و ریشه‎ای مورد عنایت قرار گرفته است. به نظر می ‎رسد پیام جهانی دین و جامعیت رسالت آن از این زاویه بسیار قابل تأمل و بهره‎ گیری است. نمونه‎ های اجرایی و عملی آن در زمان… بیشتر »

اخلاقی

#سیره_عملی_و_اخلاقی_امام_هشتم_علیه _السلام بی گمان دیده گشودن بر آفتاب کاری ناشدنی است، چونان که پریدن در آسمان بلند. شناخت خدایی مردان برخاسته از بوستان عترت، نه برای هر بال بشکسته ای شدنی، چه آنان که بر آفتاب دیده گشوده اند جز سایه مژگان خویش ندیده و… بیشتر »

حدیث

امام علی (ع) سخن خوش و نیکو بگویید تا به نیکی شناخته (و یاد) شوند و به نیکی عمل کنید تا شایسته آن باشید. وسائل الشیعه ،ج16 ،ص123،ح21142 بیشتر »

حدیث

رسول خدا (ص) ایمان انسان استوار نگردد تا قلب و جانش از ثبات و قوام برخوردار شود ، و استواری قلب و جان هم در گرو استواری زبان (بر گفتار حق و نیک) است . مستدرک الوسائل ، ج 9 ، ص 31 ، ح 10427 بیشتر »

حدیث

امام صادق (ع) نشان حقیقت ایمان ، آن است که گفتارت از عملت بیشتر و فزونتر نباشد وسائل الشیعه ، ج 27 ، ص 29 بیشتر »

حدیث

رسول خدا (ص) سخن نیک بگویید تا بهرمند گردید. و از گفتار بد سکوت کنید تا سالم بمانید نهج الفصاحه ، ص 601 بیشتر »

حدیث

- امام علی (ع) زبانت را به لطافت و نرمی در کلام و سلام دادن به دیگران عادت ده تا دوستانت بسیار و دشمنانت اندک شوند . میزان الحکمه ، ج 1 ، ص 451 بیشتر »

حدیث

امام سجاد (ع) سخن نیکو ثروت را زیاد میکند و روزی را با برکت و افزون میسازد واجل رابه تاخیر می اندازد و انسان را میان خانواده دوست داشتنی و او را شایسته بهشت قرار می دهد . بحارالانوار ، ج 68 ، 310 بیشتر »

حدیث

امام علی (ع) کسی که سخنش نیک و پسندیده باشد راحتی و موفقیت زندگی پیش رویش خواهد بود . غررالحکم ، ص 210 ، ح 4058 بیشتر »

حدیث

امام علی (ع) سخاوت نفس و پاکی کلام و بردباری در برابر آزار دیگران از سرچشمه های نیکی است . وسائل الشیعه ، ج 12 ، ص 125 بیشتر »

فرهنگی

حضور طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س)-اراک در همایش عفاف و حجاب همزمان با ولادت باسعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س)- در پارک ملت با سخنرانی سرکار خانم درویشی 👇 #معاونت_فرهنگی_مدرسه_علمیه_الزهرا_س_اراک ​ بیشتر »

شعر

خاک قم گشته مقدس از جلال فاطمه / نور باران گشته این شهر از جمال فاطمه گر چه شهر قم شده گنجینه علم و ادب / قطره‌ای باشد ز دریای کمال فاطمه #ولادت_حضرت_معصومه_(س)_مبارک ​ بیشتر »

شعر

خوش آن کسی که بگردد گدای سفره ی تو و بهره مند شود از عطای سفره ی تو فقط نه مردم قم ریزه خوارتان هستند تمام خلق نشسته به پای سفره ی تو ​ بیشتر »

حدیث

پیامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله): المؤمن الذی یخالط الناس ویصبر علی اذاهم أعظم اجرا من المؤمن الذی لا یخالط الناس ولا یصبر علی اذاهم . مؤمنی که با مردم معاشرت کند و بر آزارشان صبر کند، از مؤمنی که با مردم نمی جوشد و آزارشان را تحمل نمی کند، برتر است .… بیشتر »

فرهنگی

بمناسبت #هفته_حجاب_و_عفاف مدرسه الزهرا(س) کار فرهنگی را در غرفه های پاسخگویی به شبهات حجاب٬ مشاوره خانواده و ایستگاه نقاشی در پارک آزادی شهر اراک را با اساتید و مبلغین فعال در حال تحصیل و فارغ التحصیلان شروع کردند که انشاا.. این طرح به مدت یک هفته ادامه… بیشتر »

حدیث

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس به خانواده‏اش توهین کند خوشى‏زندگى را از دست‏خواهد داد . بیشتر »

حدیث

پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : «النظرة سهمٌ من سهام إبلیسَ مسمومة من ترکها من خوف اللهِ جلَّ وعزَّ أثابه الله إیماناً یجد حلاوته فی قلبه» یعنی نگاه به نامحرم تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است، هر کس به پاس حرمت الهی آن را ترک کند ، خدا ایمانی به او می… بیشتر »

حدیث

حضرت محمد (ص)می فرماید : لا ضَرَرَ وَلا ضِرارَ. زیان‌رساندن به خود و به دیگران ممنوع است. کافی، ج 5 ، ص292 بیشتر »

شهید

#پدر… واژه ایست که هیچ وقت ، هیچ چیز جای اورا نمیگیرد. 🔹 و چه سخت است در کودکی و نوجوانی بشوی مرد خانه … :| 🔸 وداع فرزندان شهید محمد کیهانی میثم و مقداد و کمیل ​ بیشتر »

تسلیت

«مدینه» همچنان مظلوم است و … «بقیع» مظلوم¬تر! رنج¬نامه نانوشته شیعه، بر خاک و سنگ مزار #صادق آل‌پیامبر ، گویاتر از هر زمان به شِکْوه و شهادت ایستاده است. ​ بیشتر »

تسلیت

زین ماتمى که چشم ملائک ز خون تر است گویا عزاى #صادق آل پیغمبرست شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه #امام_جعفر_صادق_علیہ_السلام تسلیت باد. ​ بیشتر »

حدیث

پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله): أعظَمُ النّاسَ قَدْراً مَنْ تَرَکَ ما لا یَعْنِیهِ. پُرارج‌ترین مردم کسی است که آن‌چه را که به او مربوط نیست رها کند. نهج الفصاحه ص 68ح 355 بیشتر »

حدیث

پیامبر اکرم (صلّی‌ ‌الله‌ علیه‌ وآله): إنَّ العَبْدَ لَیُدْرِکُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِم ِ. بنده با خوش‌اخلاقی به مقام روزه‌گیر شب‌زنده‌دار می‌رسد. بحار الأنوار، ج 71، ص 373 بیشتر »

حدیث

رسول خدا (صلّی الله علیه و ‌آله) مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِی حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةُ. هر کس به امّت من حدیثی رسانَد که به سبب آن سنّتی بر‌پا شود یا در بدعتی رخنه افتد، بهشت از آنِ او خواهد بود. میزان الحکمه، ح… بیشتر »

حدیث

رسول خدا (صلّی الله علیه و ‌آله): أعْلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلْمَ النّاسِ إلی عِلْمِهِ. داناترین مردم کسی است که دانش دیگران را به دانش خود بیفزاید. نهج الفصاحه، ص 69 ، ح360 بیشتر »

حدیث

پیامبر اکرم (صلّی ‌‌الله علیه وآله): مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ. هر کس برای نیاز بیماری بکوشد ـ چه آن را برآورده سازد، چه نسازد ـ مانند روزی که از مادرش زاده شده، از… بیشتر »

حدیث

پیامبر خدا (صلّى الله علیه و آله) : مَن رَدَّ عَن عِرْضِ أخِیهِ المُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ اَلْبَتَّةَ. هرکس آبروی برادر مسلمانش را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 14 بیشتر »

حدیث

پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه وآله):سافِرُوا تَصِحُّوا وتَغْنَمُوا. سفر کنید تا سلامت باشید و سود به دست‌ آورید. نهج الفصاحه، ص 519 بیشتر »

حدیث

پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله): ما أصابَ المُؤمِنَ مِن نَصَبٍ ولا وَصَبٍ ولا حُزنٍ حتَّی الهَمّ یُهمُّهُ إلّا کَفََّرَ اللهُ بِهِ عَنهُ سَیِّئاتِه. مؤمن را هیچ رنج و بیماری و اندوهی و حتی نگرانی‌ای نرسد مگر آنکه خداوند بدان وسیله گناهان او را… بیشتر »

حدیث

#حدیث_روز پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله): مَن تَعَلََّمَ باباً مِنَ العِلمِ عَمَّن یَثِقُ بِهِ کانَ أفضَلَ مِن أن یُصَلِّیَ ألفَ رَکعَةٍ. هر کس بابی از علم را از فرد مورد اعتمادش بیاموزد، برتر از آن است که هزار رکعت نماز بگزارد. وسائل الشیعه، ج… بیشتر »

حدیث

امام رضا (ع): کسی که نمیتواند کاری کند که به سبب آن گناهانش زدوده شود بسیار صلوات فرستد بیشتر »

اخلاقی

#آیت_‌الله‌_بهجت_ره 🌺 هرکس میخواهد دعایش مستجاب شود، برای نجات مؤمنین و مؤمنات دعا کند. 📚 درمحضر بهجت، ج2، ص 155​ بیشتر »

شهید

#حلال_و_حرام شهید حاج حسین خرازی: هرچه که می‌کشیم و هرچه که بر سرمان می‌آید، از نافرمانی خداست، و همه ریشه در عدم رعایت حلال و حرام خدا دارد.​ بیشتر »

حدیث

امام علی(ع): ما کانَ اللهُ لِیَفتَحَ لِعَبدٍ بابَ التَّوبَةِ وَ یُغلِقَ عَنهُ بابَ المَغفِرَةِ. هرگز چنین نیست که خداوند درِ توبه را به روی کسی باز کند ولی درِ آمرزش و مغفرت خود را به روی او ببندد. (نهج‌البلاغه، کلمة ٤٣٥) بیشتر »

حدیث

امام جعفر صادق(ع) لاکبیرةَ مَعَ الاِستغفارِ وَ لاصغیرةَ مَعَ الإصرار. کسی که استغفار از گناه می‌کند دیگر گناه «کبیره» ندارد و (از طرفی) آن کس هم که از گناه کوچک دست برنمی‌دارد دیگر گناهش «صغیره» نیست (بلکه گناه کبیره است). (جامع احادیث الشیعه، ج ١٤، ص… بیشتر »

حدیث

امام علی(ع): طوبی لِعَبدٍ یَستَغفِرُاللهَ مِن ذنبٍ لَم یَطّلِعْ عَلَیهِ غَیرُهُ. خوشا به حال بنده‌ای که در نزد خدا از گناهی توبه می‌کند که غیر از او کسی بر آن مطّلع نیست. (جامع احادیث‌الشیعه، ج ١٤، ص ٣٣٢) بیشتر »

حدیث

امام صادق(ع): آیَةُ قَبُولِ الَحَجِّ تَرکُ ما کانَ عَلَیهِ العبدُ مُقیماً مِنَ الذُّنوب. علامت قبولی «حج» دست کشیدن از گناهانی است که بنده قبلاً بدان‌ها آلوده بوده است. (جعفریات «ملحق بقرب‌الاسناد» ص ١١٥) بیشتر »

حدیث

امام رضا(ع): اَلمُؤمِنُ اِذا أحسَنَ اِستَبْشَرَ و اذا أَساءَ اِستَغفَر. مؤمن کسی است که وقتی کار خوبی می‌کند شاد و خوشحال می‌شود و زمانی که گناهی مرتکب گردد استغفار و (از خداوند) طلب آمرزش می‌نماید. (بحار، ج ٧١، ص ٢٥٩) بیشتر »

حدیث

⁉ چه کارهایی زمان مرگ را جلو می‌آورد؟! 🔸 انجام برخی از گناهان همچون آزار پدر و مادر، پرخوری خوردن پس از سیری، قطع صله رحم، دروغگویی و … 🔸 موجب می شود فرد به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و زودتر از موعد مشخص گرفتار مرگ شود. 🔸… بیشتر »

حدیث

امام علی(ع): اِنّ النّدَمَ عَلَی الشَّرِ یدعو اِلی تَرکِه. پشیمانی از کار بد، خود باعث ترک آن خواهد شد. (اصول کافی، ج ٤، ص ١٥٩) بیشتر »

حدیث

امام علی(ع): طوبی لِمَن بکَلی عَلی خَطیئتِهِ وَ أَمِنَ النّاسُ شَرَّهُ. خوشا به حال کسی که به خاطر گناهانی که مرتکب شده گریه می‌کند (و پشیمان است) و مردم دیگر از شر و آزار او در امان هستند. (الفقیه، ج ٤، ص ٤٠٥) بیشتر »

حدیث

امام_رضا(ع): مَن أَصََرَّ عَلی‌المَعاصی و طَلبَ العَفوَ مِن رَبِّهِ وَ لَم یَتُبْ فَقَدِ اسْتَهزَأَ بِنَفسِهِ! کسی که بر ارتکاب گناه پافشاری می‌کند و از آن دست‌بردار نیست و (در عین حال) از خدای خود طلب عفو و بخشش می‌کند در حقیقت خود را مسخره کرده است!… بیشتر »

حدیث

امام باقر(ع): اِنَّ اللهَ غَفورٌ رَحیمٌ یَقبَلُ التَّوبَةَ وَ یَعفو عَنِ السَّیِّئاتِ فَاِیّاکَ أَن تُقَنِّطَ المؤمنینَ مِن رَحمةِ‌الله. خدا مسلّماً آمرزنده و مهربان است، توبة بنده را می‌پذیرد و از گناهانش درمی‌گذرد و تو برحذر باش، مبادا که مؤمنان را از… بیشتر »

حدیث

امام صادق(ع): اِذا تابَ العَبدُ تَوبَةً نَصوحاً أَحَبَّهُ اللهُ فَسَتَرَ عَلَیهِ فی‌الدُّنیا والآخرة. وقتی بنده توبة خالصانه می‌کند خدا هم او را دوست می‌دارد و عیوبش را در دنیا و آخرت می‌پوشاند. (اصول کافی، ج ٤، ص ١٦٢) بیشتر »

حدیث

امام صادق(ع): اِنَّ اللهَ یُحِبُّ العَبدَ المُفَتِّنَ التَّوّابَ وَ مَن لَم یَکُن ذلِکَ مِنهُ کانَ أَفضَل. خداوند بنده‌ای که به گناه آلوده بوده و مرتب در حال توبه است دوست می‌دارد. البته آن کس که گناه نکرده از او افضل و بالاتر است. (اصول کافی، ج ٤، ص… بیشتر »

حدیث

هدیه‌ی خوبی‌ست موعظه! #حدیث_روز 📔غرر الحکم, ج 1, ص 715 موعظه، استدلال‌های پیچیده‌ی عقلی ندارد. حرف حقّی است که هنرمندانه بیان شده و قلبِ مخاطب را دگرگون می‌کند…. ​ بیشتر »