موضوع: "اخلاقی"

اخلاقی

ظهورحضرت مهدی عج شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است؛ دورانى که وعده‌هاى خداوند درباره خلافت مؤمنان و امامت مستضعفان و وارثت صالحان تحقق مى‌یابد و جهان با قدرت الهى آخرین پرچمدار عدالت و توحید، صحنه شکوه مندترین جلوه‌هاى عبادت پروردگار مى‌شود.

صدقه نزول روزی

حکمت 137 :
وَ قَالَ [عليه السلام] اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ .
صدقه را نزول روزى(اخلاقى، اقتصادى)
درود خدا بر او ، فرمود : آن كه پاداش الهى را باور دارد ، در بخشش سخاوتمند است.

ماه رمضان

دست قاهر قدرتمند الهی

بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی:

انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهى ملکوتى است که باید بیاید و با کمک همین انسانها سیطره‌ى ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگى مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بنده‌ى واقعى خدا بکند. باید براى این کار آماده بود… انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن براى اینکه کار به خودى خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگى است. …انتظار فرج یعنى کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت براى آن هدفى که امام زمان (علیه الصلاة والسلام) براى آن هدف قیام خواهد کرد، آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخى براى آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگى انسانى، زندگى الهى، عبودیت خدا؛ این معناى انتظار فرج است.

معنای انتظار فرج این است

بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی:

معناى انتظار فرج به عنوان عبارة أخراى انتظار ظهور، این است که مؤمن به اسلام، مؤمن به مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) وضعیتى را که در دنیاى واقعى وجود دارد، عقده و گره در زندگى بشر میشناسد… امام زمان (علیه الصلاة و السلام) براى اینکه فرج براى همه‌ى بشریت به وجود بیاورد، ظهور میکند که انسان را از فروبستگى نجات بدهد؛ جامعه‌ى بشریت را نجات بدهد؛ بلکه تاریخ آینده‌ى بشر را نجات بدهد. انتظار فرج یعنى قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتى که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگى انسانیت حاکم شده است. این معنى انتظار فرج است.

ناظر است و او می بیند

بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی:

امام زمان ناظر است و مى‌بیند. انتخابات شما را امام زمان دید؛ اعتکاف شما را امام زمان دید؛ تلاش شما جوان‌ها را براى آذین‌بندى نیمه‌ى شعبان، امام زمان دید؛ حضور شما زن و مرد را در میدان‌هاى گوناگون، امام زمان دیده است و مى‌بیند؛ حرکت دولتمردان ما را در میدان‌هاى مختلف، امام زمان مى‌بیند و امام زمان از هر آنچه که نشانه‌ى مسلمانى و نشانه‌ى عزم راسخ ایمانى در آن هست و از ما سر مى‌زند، خرسند مى‌شود. اگر خداى نکرده عکس این عمل بکنیم، امام زمان را ناخرسند مى‌کنیم. ببینید، چه عامل بزرگى است.

یک حکومت صددرصدمردمی

بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی:

حکومت آینده‌ى حضرت مهدى موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمى به تمام معناست… امام زمان، تنها دنیا را پر از عدل و داد نمى‌کند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بناى عدل الهى را در سرتاسر عالم استقرار مى‌بخشد و یک حکومت صددرصد مردمى تشکیل مى‌دهد.

بزرگترین وظیفه‌ى منتظران

بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی:

بزرگترین وظیفه‌ى منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانى که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت مى‌کردند، منتظران حقیقى بودند. کسى که وقتى کشور اسلامى مورد تهدید دشمن است، آماده‌ى دفاع از ارزشها و میهن اسلامى و پرچم برافراشته‌ى اسلام است، مى‌تواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهاى خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانى که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را مى‌بازند و زانوانشان سست مى‌شود؛ کسانى که براى مطامع شخصى خود حاضر نیستند حرکتى که مطامع آنها را به خطر مى‌اندازد، انجام دهند؛ اینها چطور مى‌توانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسى که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‌هاى صلاح را آماده سازد و کارى کند که بتواند براى تحقق صلاح بایستد.

 

ما باید خود را براى سربازى امام زمان آماده کنیم

بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی:

انتظار به معناى این است که ما باید خود را براى سربازى امام زمان آماده کنیم.. سربازى منجى بزرگى که مى‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللى مبارزه کند، احتیاج به خودسازى و آگاهى و روشن‌بینى دارد… ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌اى نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معناى گوشه‌گیرى نیست. …امروز اگر ما مى‌بینیم در هر نقطه‌ى دنیا ظلم و بى‌عدالتى و تبعیض و زورگویى وجود دارد، اینها همان چیزهایى است که امام زمان براى مبارزه با آنها مى‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را براى مبارزه با اینها آماده کنیم.

فقط نشستن و اشک ریختن فایده ندارد

بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی:

امام زمان ارواحنافداه با اقتدار و قدرت و تکیه بر توانایى‌اى که ایمان والاى خود او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهز به آن قدرت کرده است، گریبان ستمگران عالم را مى‌گیرد و کاخهاى ستم را ویران مى‌کند.

درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهاى نیمه‌ى شعبان براى من و شما این است که هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ارواحنافداه یک آرمان والاست و در آن هیچ شکى نیست؛… اما این آرمانى است که باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظارى که از آن سخن گفته‌اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست.

تاثیر اعتقاد به ظهور

بیانات مقام معظم هبری مد ظله العالی:

ملتى که به خدا معتقد و مؤمن و متکى است و به آینده امیدوار است و با پرده نشینان غیب در ارتباط است؛ ملتى که در دلش خورشید امید به آینده و زندگى و لطف و مدد الهى مى‌درخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمى‌شود و با این حرفها، از میدان خارج نمى‌گردد. این، خصوصیت اعتقاد به آن معنویت مهدى علیه آلاف التحیة والثناء است. عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمى دارد. این را باید قدر دانست.

مصداق وعده الهی

بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی:

ما همین‌قدر مى‌دانیم که وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‌ى الهى است. همین‌قدر مى‌دانیم که این بازمانده‌ى خاندان وحى و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است. «السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب».

…حجت خدا در بین مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگى میکند؛ مردم را مى‌بیند؛ با آنهاست؛ دردهاى آنها، آلام آنها را حس میکند. انسانها هم، آنهائى که سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعى به طور ناشناس او را زیارت میکنند. او وجود دارد؛ یک انسان واقعى، مشخص، با نام معین، با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است و با آنها زندگى میکند. این، خصوصیت عقیده‌ى ما شیعیان است.

دنیا را از عدل و داد پر مى‌کند و ظلم را ریشه‌کن مى‌سازد

بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی:

خصوصیت مهدى موعود(عجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌وارواحنافداه) در نظر مسلمانان این است که: «یملأالله به‌الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا». عدل و داد، استقرار عدالت در جامعه، از بین بردن ظلم از سطح زمین، خصوصیت مهدى موعود است. … بشر به سمت آن چیزى حرکت مى‌کند که مظهر آن، وجود مقدس مهدى(علیه‌الصلاةوالسلام‌و عجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌الشریف) باشد و او کسى است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از عدل و داد پر مى‌کند و ظلم را ریشه‌کن مى‌سازد.

باید زمینه را آماده کرد.

بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی:

مسأله‌ى ولادت حضرت مهدى عجّل‌اللَّه‌تعالى‌فرجه‌الشّریف، از این جهت هم حائز اهمیت است که مسأله‌ى انتظار و دوران موعود را که در مذهب ما، بلکه در دین مقدّس اسلام ترسیم شده است - دوران موعود آخرالزّمان؛ دوران مهدویت - ما به یاد بیاوریم، روى آن تکیه کنیم و بر روى آن مطالعه و دقّت و بحثهاى مفیدى انجام گیرد. شما باید زمینه را آماده کنى، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه‌ى آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمى‌شود شروع کرد! جامعه‌اى مى‌تواند پذیراى مهدى موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگى و قابلیت باشد، والّا مثل انبیا و اولیاى طول تاریخ مى‌شود.

حقیقت انتظار چیست؟

 

بیانات مقام عظم رهبری مدظله العالی:

انتظار، یعنى دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگى بشر. ممکن است کسانى آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند - فاصله هست - اما بلاشک آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریک این عید - که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است - درست نقطه‌ى مقابل آن چیزى است که دشمن مى‌خواهد به وجود بیاورد.

ما آن وقتى مى‌توانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. براى ظهور مهدى موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامى و حاکمیت قرآن و اسلام است. اولین قدم براى حاکمیت اسلام و براى نزدیک شدن ملتهاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود (ارواحنافداه و عجّل‌اللَّه‌فرجه)، به‌وسیله‌ى ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است؛

قبل از فرج، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست

بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی):

قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست. …قبل از ظهور مهدى موعود، در میدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاک امتحان مى‌شوند؛ در کوره‌هاى آزمایش وارد مى‌شوند و سربلند بیرون مى‌آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود(ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر مى‌شود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمه‌ى شعبان، روز عید بزرگ است.

چرا همه سه شنیه به جمکران می روند در حالیکه گفته می شود جمعه روز امام زمان (عج) است؟


برای تشرّف به مسجد مقدس جمکران، زمان خاصی اعلام نشده است و هر زمانی که انسان دوست داشته باشد، می‌تواند به آن مسجد مقدس مشرّف شود و رفتن به مسجد ربطی به زمان ظهور هم ندارد. ولی در مورد شب چهارشنبه دو نکته حایز اهمیت است:

اولاً: در مورد مسجد سهله که آن هم یکی از مکانهای منتسب به امام زمان(عج) می‌باشد، شب چهارشنبه موضوعیت دارد و بعید نیست، رسم شب چهارشنبه در مسجد جمکران هم از آنجا گرفته شده باشد.

ثانیاً: مطابق روایت حسن بن مثله جمکرانی، آن ملاقات در شب سه شنبه بوده است و حضرت به او دستور می‌دهد: «میان گله جعفر کاشانی، بُزی است، آن بز را بخر و در این موضع سر ببر (محل مسجد جمکران) و آن را در شب آینده (یعنی شب چهارشنبه) ذبح کن و گوشت آن را در روز چهارشنبه توزیع نما …»؛ از تعبیر و دستور امام(عج) به حسن بن مثله برای قربانی در شب چهارشنبه، چنین استفاده می شود که این شب از اهمیت خاصی برخوردار است، و لذا عاشقان آن حضرت در شب چهارشنبه دور هم جمع می شوند و با استمداد از خداوند متعال به آن حضرت درصدد برآورده شدن حاجت و رفع مشکلات خویش می شوند و برای ظهور آن‌ حضرت نیز دعا می کنند.

لازم به ذکر است با توجه به اشتیاق روزافزون عاشقان حضرت و ازدحام بیش از اندازه در شب چهارشنبه، می‌توان جهت استفادة بیشتر از فضای معنوی آن مکان مقدس، در ایام دیگر هفته خصوصاً صبح و عصر جمعه که متعلق به امام زمان(عج) هم می‌باشد، یا شب جمعه به مسجد مشرّف شد.

 

 

____________________________________

امام مهدی (عج) در آینه روایات

موضوع امام مهدی (عج) از موضوعاتی است كه روایات بسیاری درباره آن در اختیار ماست به گونه ای كه درباره مراحل مختلف زندگی آن حضرت همچون ولادت، دوران كودكی، غیبت صغری و كبری، علائم ظهور و روزگار ظهور و حكومت جهانی، خصوصیات ظاهری و اخلاقی آن بزرگوار، ویژگی های دوران غیبت او و فضیلت و پاداش منتظران ظهورش ، احادیثی از پیشوایان دینی موجود است. چنانكه مجموعه ارزشمندی از روایات داریم که بسیاری از این روایات هم در كتابهای شیعه و هم در آثار اهل سنّت نقل شده است. برخی از این احادیث «متواتر»(6) است. گفتنی است كه یكی از ویژگی های قابل توجه امام مهدی (عج) آن است كه همه معصومان (عج) درباره آن حضرت سخنان نغزی ایراد فرموده اند كه مجموعه ای از معارف آگاهی بخش را فراهم كرده است و از اهمیت فوق العاده قیام و انقلاب آن پرچمدار عدالت حكایت می كند. مناسب است در اینجا از هر یك از آن پیشوایان بزرگ روایتی را نقل كنیم.

 
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند:  «خوشا به حال آن كه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را ببیند و خوشا حال آن كه او را دوست بدارد و خوشا حال كسی كه امامت او را باور داشته باشد.»

 
حضرت امام علی (ع) فرمودند:  «منتظر فرج  آل محمد (ص) باشید و از رحمت خدا ناامید نگردید به راستی كه محبوبترین كارها نزد خداوند بزرگ، انتظار فرج است.»

 
در لوح فاطمه زهرا (ع) آمده است «… سپس به خاطر رحمت بر جهانیان سلسله اوصیاء را به وجود فرزند امام حسن عسكری (ع) تكمیل خواهم كرد؛ كسی كه كمال موسی و شكوه عیسی و صبر ایوب را داراست…»

 
حضرت امام حسن مجتبی (ع)در ضمن روایتی، پس از بیان برخی از مشكلات زمان بعد از رسول خدا (ص) فرمودند:  « خداونددر آخر الزمان مردی را برمی انگیزد… و او را به وسیله فرشتگان خودپشتیبانی می كند و یارانش را حفظ می كند… و او را برتمامی ساكنان زمین چیره می سازد… او زمین را ازعدالت و روشنایی ودلیل آشكار پرمی سازد… خوشا حال آن كه روزگار او راببیند وسخن او را بشنود.»

 
حضرت امام حسین (ع) فرمودند:  «… خداوند به وسیله او (امام مهدی (عج) زمین را زنده می كند پس از آن كه مرده باشد و به وسیله او آئین حق را بر تمامی دینها پیروز گرداند هر چند مشركان را خوش نیاید. برای او غیبتی است كه گروهی در آن از دین باز می گردند و گروهی دیگر بر دین استوار می مانند… همانا آن كه در غیبت او بر اذیت ها و تكذیب ها شكیبایی كند؛ مانند كسی است كه پیش روی رسول خدا (ص) با شمشیر جهاد كرده باشد.  »

 
حضرت امام سجاد (ع) فرمودند:  «كسی كه در دوران غیبت قائم ما بر دوستی ما ثابت قدم باشد خداوند پاداش هزار شهید از شهدای بدر و احد به او عنایت فرماید.»

 
حضرت امام باقر (ع) فرمودند:  « زمانی بر مردم می آید كه امامشان غایب شود . پس خوشا حال آنها كه در آن زمان بر امر (ولایت )ما ثابت بمانند…»

 
حضرت امام صادق (ع) فرمودند:  « برای قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف دو غیبت است یكی از آنها كوتاه مدت و دیگری بلند مدت است .»

 
 حضرت امام كاظم (ع) فرمودند:  « امام (مهدی (عج)) از دیدگان مردم پنهان می شود ولی یاد او از دل های مؤمنان فراموش نمی شود.»

 
حضرت امام رضا (ع) فرمودند:  « وقتی (امام مهدی )قیام كند زمین به نور (وجود) او روشن گردد و آن بزرگوار، ترازوی عدالت را در میان مردم قرار دهد؛ پس كسی به دیگری ستم نخواهد كرد.»

 
حضرت امام جواد (ع) فرمودند:  « قائم ما آن كسی است كه (مردم) باید در زمان غیبت، انتظار ظهور او را داشته باشند و چون قیام كرد به فرمان او گردن نهند.»

 
حضرت امام هادی (ع) فرمودند:  « امام پس از من فرزندم حسن و پس از او فرزندش «قائم» است آن كه زمین را پر از عدل و داد كند چنان كه پر از ستم و جور شده باشد.»

 
حضرت امام حسن عسكری (ع) فرمودند:  « سپاس خدای را كه مرا از دنیا نبرد تا آن كه جانشین مرا به من نشان داد. او از نظر آفرینش و اخلاق، شبیه ترین مردم به رسول خداست…»

امام مهدی (عج) در آینه قران

قرآن كریم،چشمه زلال ناب ترین معارف الهی و ماندگارترین حكمت ها ودانش های موردنیاز بشرو بیان کننده خبرهای گذشته و آینده جهان است.البته روشن است كه حجم بسیارگسترده حقایق عالم درژرفای آیات الهی نهفته است، ولی تنها اهل قرآن و مفسران حقیقی _ پیامبر اكرم(ص) وخاندان پاك ایشان- می توانند به عمق معانی آن دست یابندوبه واقعیات آن پی ببرند. قیام وانقلاب آخرین سفیرالهی ازبزرگترین حقایق جهان است كه درآیات فراوانی از قرآن كریم به آن اشاره شده و روایات بسیاری درتفسیر آن آیات نقل گردیده است كه به چند نمونه اشاره می شود.


در آیه 105 سوره انبیاء آمده است : وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرَ أَنَّ الاَْرْضَ یرِثُها عِبادِی الصّالِحُونَ ؛ «همانا در زبور پس از ذكر ( تورات ) نوشتیم كه زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.» 

حضرت امام صادق (ع) فرمودند: «  مقصود از بندگان شایسته ای كه زمین را به ارث می برند، امام مهدی (عج) و یاران او هستند .»

 
همچنین در بخشی از آیه 86 سوره هود آمده است: بَقِیةُ اللّهِ خَیرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ؛ “بقیة الله برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید.”

حضرت امام باقر (ع) فرمودند:  « وقتی امام مهدی (عج) ظهور كند بر دیوار كعبه تكیه زند و اولین سخنی كه بر زبان جاری كند این آیه است. » سپس می فرماید:

«اَنَا بَقِیةُ اللّهِ فی اَرْضِهِ وَ خَلیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیكُمْ. « من «بقیة الله» در زمین و جانشین او و حجّت او بر شما هستم. پس هر كسی بخواهد بر او سلام كند گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیكَ یا بَقِیةَ اللّهِ فی اَرْضِهِ».
و در آیه 17 سوره حدید فرموده است:

 
اِعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ یحْیی الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَینّا لَكُمُ الاْیاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ؛ «بدانید خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده می كند. ما آیات (خود) را برای شما بیان كردیم، باشد كه بیندیشید.»

 
حضرت امام صادق (ع) فرمودند:  «مراد این است كه خداوند زمین را به واسطه عدالت حضرت مهدی (عج) در دوران ظهورش زنده خواهد كرد پس از آن كه به سبب ستم سردمداران گمراهی مرده باشد .»

 
و نیز در آیه 5  سوره قصص می فرماید: وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ ؛ «و ما اراده می كنیم بر مستضعفان زمین، منّت نهیم و آنان را پیشوایان (مردم )و وارثان زمین قرار دهیم.»

حضرت امام علی (ع) فرمودند : «مقصود (از مستضعفان) خاندان پیامبرند. خداوند پس از تلاش و رنجشان، «مهدی» این دودمان را برمی انگیزد و آنان را به اوج شكوه و عزت و اقتدار می رساند و دشمنانشان را به سختی ذلیل می سازد.»

 
از نمونه های بالا روشن می شود كه برای برداشت حقایق از قرآن، تنها نباید به ظاهر آیات بسنده كرد؛ بلكه بسیاری از واقعیت های عالم در درون آیات قرآن نهفته است كه اهلبیت (ع) به عنوان مفسران واقعی قرآن، بیان كنندة آن هستند. بنابراین اگرچه آیاتی از قرآن، در ظاهر مربوط به یك رویداد درزمان و مكان خاصی است ولی ولی هیچ منعی نداردكه در زمان های بعد و برای آیندگان، مصداق پیدا كند . بر این اساس، با اینكه آیه 5 سوره قصص دربارة قوم بنی اسرائیل نازل شده و جریان پیروزی آنها بر فرعونیان را بیان می كند ولی در روایات متعدّد این آیه بر قیام امام مهدی (عج)و روزگار ظهور او منطبق گردیده است و دقت در متن آیه هم نشان میدهد كه حاكمیت مستضعفان بر مستكبران، یك سنّت و اراده الهی است كه اختصاص به زمان و مكان و افراد خاصّی ندارد.

برگفته از کتاب نگین آفرینش

شمایل و خصوصیات امام زمان (عج)

در روایات پیامبر اكرم (ص) و اهلبیت ()ع شمایل و اوصاف حضرت مهدی (عج)  چنین بیان شده است:  چهره اش جوان و گندمگون، پیشانی اش بلند و تابنده، ابروانش هلالی و كشیده، چشمانش سیاه و درشت، بینی اش كشیده و زیبا و دندان هایش برّاق و گشاده است. بر گونه راست آن امام، خالی مشكین و در میان شانه اش اثری چون اثر نبوّت دیده می شود و اندام مباركش متناسب و دلرباست. بعضی از ویژگی های آن وجود شریف كه در سخنان معصومین (ع) بیان گردیده، از این قرار است: اهل عبادت و شب زنده داری، زهد و ساده زیستی، صبر و بردباری، عدالت و نیكوكاری است. آن حضرت سرآمد همگان در علم و دانش و وجود نازنینش چشمه سار بركت و پاكی است. او اهل قیام و جهاد، رهبر جهانی، انقلابی بزرگ، منجی نهایی و مصلح موعود بشریت است. آن وجود نورانی از تبار رسول خدا (ص) و از اولاد فاطمه زهرا (ع) و نهمین فرزند از نسل سیدالشهداء (ع) است كه به هنگام ظهور بر كعبه تكیه زند و پرچم پیامبر را در دست گیرد و با قیام خود دین خدا را زنده و احكام خداوند را در سراسر گیتی جاری كند و جهان را پر از مهربانی و داد گرداند پس از آن كه پر از جور و بیداد شده باشد

زندگی امام مهدی (عج) شامل سه دوره پرفراز و نشیب است:

1 - دوره اختفا: زندگی پنهانی آن حضرت از آغاز ولادت تا زمان شهادت امام عسكری (ع) است.

2 - دوران غیبت: از هنگام شهادت امام یازدهم (ع) شروع گردیده تا هر زمان كه به اراده خداوند ظهور كند، ادامه خواهد یافت.

3 - عصر ظهور: پس از طی شدن دوران غیبت و به خواست پروردگار جهان، امام دوازدهم (ع) ظهور خواهد كرد و دنیا را سرشار از خوبیها و زیباییها خواهد نمود. هیچ كس زمان ظهور آن موعود منتظَر را نمیداند و از امام عصر (عج) روایت شده، آنها كه برای ظهور، زمانی را تعیین كنند، دروغگو هستند.

چگونگی ولادت امام مهدی (عج)

در روایات فراوان، از پیامبر اكرم (ص) نقل شده است كه مردی از خاندان او به نام «مهدی» قیام خواهد كرد و بنیان ستم را واژگون خواهد ساخت. فرمانروایان ستمگر عباسی با اطلاّع از این روایات در پی آن بودند كه در همان ابتدای ولادت امام مهدی (عج)، او را به قتل رسانند. بنابراین از زمان امام جواد (ع)، زندگی امامان معصوم (ع) با محدودیت های بیشتری همراه گشت و در زمان امام حسن عسكری (ع) به اوج خود رسید به گونه ای كه كمترین رفت و آمد به خانه آن بزرگوار از نظر دستگاه حكومت، مخفی نبود. پیداست در چنین شرایطی باید تولّد آخرین حجّت حق و موعود الهی در پنهانی و به دور از چشم دیگران می بود. به همین دلیل حتی نزدیكان امام یازدهم از جریان ولادت امام مهدی (ع) بی اطلاّع بودند و تا چند ساعت پیش از تولّد نیز، نشانه ای از بارداری در نرجس خاتون مادر بزرگوار امام دوازدهم، دیده نشد.حكیمه خاتون جریان ولادت را چنین حكایت می کند : امام حسن عسكری (ع) به دنبال من فرستاد و فرمود:   «ای عمّه! امشب افطار نزد ما باش! چرا كه شب نیمه شعبان است و خداوند در این شب (آخرین) حجّت خود بر روی زمین را آشكار خواهد كرد. پرسیدم: مادر او كیست؟ فرمود: نرجس! گفتم: فدای شما شوم! نشانه بارداری در او پیدا نیست! فرمود: سخن همان است كه گفتم! پس (بر نرجس) وارد شدم و سلام كردم و نشستم. او پیش آمد تا كفش هایم را بیرون آورد و به  من گفت: بانوی من حال شما چطور است؟ گفتم: بلكه تو بانوی من و بانوی خاندان منی! سخن مرا نپذیرفت و گفت: عمّه جان چه می فرمایید! گفتم: دخترم، امشب خداوند متعال به تو پسری عطا می فرماید كه سرور دنیا و آخرت خواهد بود. حكیمه گوید: پس از نماز عشاء، افطار كردم و در بستر خود آرمیدم و هنگام نیمه شب برای انجامِ نماز (شب) برخاستم و آن را به جای آوردم در حالی كه نرجس (به آرامی) خوابیده بود بدون آنكه اتفاقی برایش روی دهد. پس از انجام تعقیبات  نمازخوابیدم. سپس هراسان بیدار شدم و حال آن كه او همچنان در خواب بود. لحظاتی بعد برخاست و نماز (شب) گزارد و خوابید .حكیمه ادامه می دهد: بیرون آمدم و در جستجوی فجر به آسمان نگریستم. پس فجر اوّل را مشاهده كردم و نرجس همچنان در خواب بود. پس به شك افتادم! ناگاه امام حسن عسكری (ع) از جایگاه خود ندا برآورد: ای عمّه شتاب مكن! امر ( ولادت) نزدیك است. نشستم و به قرائت سوره های «سجده» و «یس» مشغول شدم كه نرجس با اضطراب بیدار شد. به سرعت نزد او رفتم و گفتم:   «اسم الله علیك» آیا چیزی احساس میكنی؟ گفت: آری ای عمّه! گفتم: بر خود مسلّط باش و دلت را استوار دار كه این همان است كه با تو گفتم. در این هنگام ضعفی من و نرجس را فرا گرفت. پس به صدای سرورم ( نوزاد تولّد یافته ) به خود آمدم و جامه را از روی او برداشتم و او را در حال سجده دیدم! در آغوشش گرفتم و او را كاملا پاكیزه یافتم!. در این هنگام امام عسكری (ع) مرا ندا داد: «ای عمّه! پسرم را نزد من بیاور! او را نزد وی بردم… در آغوشش گرفت و فرمود: پسرم سخن بگو! پس لب به سخن گشود و فرمود: “اشهد ان لا اله الا  الله وحده لا شریك له و اشهد انّ محمدا رسول الله"». سپس بر امیرالمؤمنین و امامان (ع) درود فرستاد تا به نام پدرش رسید و از سخن گفتن باز ایستاد. امام عسكری (ع) فرمود: ای عمّه او را به نزد مادرش ببر تا بر او سلام كند . حكیمه گوید: فردای آن روز به نزد امام یازدهم رفتم و بر حضرت سلام كردم و پرده را كنار زدم تا مولایم (امام مهدی (ع)) را ببینم ولی او را ندیدم از این رو از پدر بزرگوارش پرسیدم: فدای شما شوم! برای مولای من چه اتّفاقی روی داده است؟ آن حضرت پاسخ دادند: ای عمّه! او را به آن كسی (خدایی) سپردم كه مادر موسی، موسی (ع) را به او سپرد. حكیمه گوید: چون روز هفتم فرا رسید آمدم و سلام كردم و نشستم. امام فرمود: فرزندم را نزد من آور! من سرورم را آوردم… امام فرمود: فرزندم! سخن بگوی! نوزاد ، لب بگشود و  پس از گواهی به یگانگی خداوند و درود بر پیامبر اكرم و پدران بزرگوارش این آیات را تلاوت فرمود:

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ * وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِی الاَْرضِ وَنُرِی فِرْعَوْنَ وَهامانَ وَجُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا یحْذَرُونَ.”

«به نام خداوند بخشنده مهربان. و ما اراده كردیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم و حكومتشان را در زمین پا برجا سازیم و به فرعون و هامان و لشكریانش، آنچه را از آنها (= بنی اسرائیل) بیم داشتند نشان دهیم.»

برگرفته از کتاب نگین آفرینش

امام مهدی (عج)در یک نگاه

امام مهدی (عج) دوازدهمین جانشین رسول خدا (ص) در سپیده دم جمعه، نیمه شعبان سال 255 هجری قمری در سامراء دیده به جهان گشود. پدر گرامی او، حضرت امام حسن عسكری (ع) و مادر بزرگوار آن حضرت، بانویی شایسته به نام «نرجس» بود كه درباره ملیّتِ او روایات، مختلف است. مطابق روایتی، آن حضرت دختر «یشوع» پسر امپراطور روم بوده و مادرش از نسل «شمعون» وصی حضرت عیسی (ع) است. برابر این روایت نرجس در پی خوابی شگفت مسلمان شد و به هدایت امام عسكری (ع) خود را در میان سپاه روم كه عازم نبرد با مسلمانان بو دند قرار داد وهمراه جمعی دیگر به اسارت لشكر اسلام در آمد. امام هادی (ع)كسی را فرستاد كه او را خریداری كرد و به سامراء آورد. حضرت نرجس (ع) مدتی در خانه حكیمه خاتون ـ خواهر بزرگوار امام هادی (ع) ـ بود و تحت تعلیم و تربیت ایشان قرار گرفت و مورد احترام فراوان حكیمه خاتون (ع) بوده است. حضرت نرجس (ع) آن بانویی است كه سالها پیش در كلام پیامبر اسلام (ص) و امیرالمؤمنین (ع)و امام صادق (ع) مورد ستایش قرار گرفته است. گفتنی است كه مادرامام عصر (عج) به نام های دیگری مانند سوسن، ریحانه، ملیكه و صیقل (صقیل) نیز خوانده می شد.

برگرفته از کتاب نگین آفرینش

بعد ازنماز صبح بمانید

 

 

 

سفارش به نماز صبح و مغرب


مرحوم كلینی و شیخ طوسی و طبرسی از زهری نقل كرده اند كه گفت : بسیار و مدتها در طلب حضرت مهدی (علیه السلام) بودم ، و در این راه اموال فراوانی (در راه خدا) خرج كردم و به هدف نرسیدم ، تا اینكه به خدمت محمد بن عثمان (دومین نایب خاص امام زمان در عصر غیبت صغری كه بسال 305 هجری از دنیا رفت) رسیدم ، و مدتی در خدمت او بودم تا روزی از او التماس كردم كه مرا به خدمت امام زمان (علیه السلام) ببرد، او پاسخ منفی داد، بسیار تضرع كردم ، سرانجام به من لطف كرد و فرمود: فردا اول وقت بیا، وقتی فردای آن روز، اول وقت به خدمت او رفتم ، دیدم همراه جوانی خوش سیما و خوشبو می آید، به من اشاره كرد این است آنكه در طلبش هستی . به خدمت امام زمان (علیه السلام) رفتم و آنچه سوال داشتم مطرح كردم و جواب مرا فرمود، تا به خانه ای رسیدیم و داخل خانه شد و دیگر او را ندیدم . در این ملاقات دوبار به من فرمود: از رحمت خدا دور است كسی كه نماز صبح را به تاخیر بیندازد تا ستاره ها دیده نشود، و نماز مغرب را تاخیر اندازد تا ستاره دیده شوند.
داستان صاحبدلان / محمد محمدي اشتهاردي

دعای تعجیل

آیت الله العظمی بهجت (ره) :


دعای تعجیل فرج، دوای درد های ما است. در روایت است که آخرالزمان همه هلاک می شوند، مگر کسانی که برای فرج دعا کنند: «…الا مَن دَعی بالفرج».

آینه ای به نام دوست


آینه، هم خوبی ها را نشان می دهد و هم بدی ها را؛ آن هم به همان اندازه واقعی اش، نه کوچک تر و نه بزرگ تر. دوست خوب نیز همواره نقاط قوّت و ضعف انسان را بازگو می کند، تا قوّت ها را تقویت و کاستی ها را از میان ببرد و به این صورت، مسیر رشد و کمال را بپیماید.

بدون شک دوستی که اشتباه دوستش را به او تذکر ندهد و به راهنمایی اش نپردازد، او را از گمراهی باز نداشته است. همچنین، دوستی که نقاط قوّت و خوبی ها را بیش از اندازه بزرگ جلوه دهد، دوستش را گرفتار خودبینی و غرور می کند. بر این اساس، باید در دوستی با چنین افرادی تجدیدنظر کرد. امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «دوستدار تو، تو را از بدی باز می دارد» و «هر کس عیب های تو را بر تو آشکار سازد، دوست تو است» و «همواره دوست خود را با پند و اندرز نصیحت کن؛ چه خوب باشد یا زشت».

نامه 31 نهج البلاغه