موضوع: "ترفندهای دشمن در نابودی فرهنگ عاشورا در طول تاریخ بویژه عصر حاضرو راههای مقابله باآن"

آغاز امامت ولایت حضرت ولی عصر(عج)

 

 

آغاز امامت ولایت حضرت ولی عصر (عج)بر عموم عاشقان آن حضرت مبار ک باد.




شهادت امام حسن عسگری (ع)

 

تصاویر متحرک امام حسن عسگری (ع ) AKSGIF.IR  EMAM HASSAN ASGHARI GIF

تصویر

 

راه نجات مسلمانان

 

 

تنهاراه نجات مسلمانان


با توجه به مباحثی که در نتیجه اساسی کربلای حسین (ع) گفته شد ،در باره کل جامعه

اسلامی نیز باید گفت : در این دوره بحرانی که قدرت های فاسد شرقی  و غربی

شاهرگ های حیاتی مسلمانان را ،در کلیه زمینه ها بر اثر غفلت وسستی خود

مسلمانان به دست گرفته اند و اقتصاد ،سیاست،اخلاق،فرهنگ،دین و خلاصه همه

چیزشان را با دخالت مستقیم شان یا به وسیله فریب خوردگان شان به خطر انداخته اند

و و تفوق نمایی «انا فوقهم  قاهرون» اعراف ایه 127 ما بر سر آن ها مسلطیم ، در میان

مسلمانان راه انداخته اند ، در چنین شرایط یزیدی فلاکت باری ،تنها راه نجات مسلمانان

این است که : از نهضت فداکارانه حسین (ع) پیروی کنند تا نخست از تار و پودهای دنیا

پرستی که دل و جانشان را به زنجیر کشیده ،خلاصی یابند و سپس با قدرت انقلابی

عدالت خواهی که بالاتر از همه قدرت هاست ،بر ضد دشمنان داخلی و خارجی دست به

کار شوند  تا راه آزادی و تعالی را هموار سازند و جای خوشبختی است که برخی

مسلمان های روشن فکر سنی هم با این حقیقت پی برده اند که بهترین راه هدایت

مسلمانان برای مبارزه با دولت های فاسد داخلی و خارجی این است که: سراغ مکتب

حسین (ع) بروند و درس دلاوری  و فداکاری از قهرمانان آن بیاموزند . نمونه ای از اینان

«علائلی » است که درباره یکی از امتیازهای تشیع نسبت  به تسنن می گوید : شیعه

هر سال خاطه عاشورا را به منظور های تربیتی و دینی تجدید می کند و این زنده یادی

است بسیار مهم و سازنده که با نمایش جانبازی های دلاوران کربلا ، روح شهامت و

فداکاری به انسان می دهد و آن ها را بر ضد قدرت های ستمگر بسیج می کند ،از این رو

ما معتقدیم فقط با آموزش و پی گیری نهضت حسین (ع) است که می توانیم در راه

مبارزه با استعمارگران غرب و شرق و حکومت های دست نشانده آنان موفق گردیم

انشاا… (برگرفته از کتاب بررسی و تحقیق  پیرامون نهضت حسینی -آیت الله سید علی فرحی)


 




شعر

 

 

عموی لاله ها  بی تاب بر گرد

فدای قامتت سیراب برگرد

جلوتر شب پرستان در کمین اند

نمی خواهیم بی تو آب ،برگرد

 

نتیجه اساسی کربلای حسین (ع)

 

ادامه مباحث قبل:

اگر روح حسینی ،که تجلی بخش رسالت محمدی و ولایت علوی است ،در کالبد ایرانی نبود هرگز این انقلاب اسلامی که بر اساس هدف های الهی و بر ضد مستکبران غربی و شرقی و مرتجعان منطقه ای و با شعارهای جذابی مانند نهضت  ما حسینیه پی ریزی شد ،به وقوع نمی پیوست انقلابی که با وجود هزارها مشکل داخلی و خارجی به راه ادامه داده و میدهد و تا هنگامی که بی راهه نیفتد  پیش رفت های روز افزونی به بار می ود و دیهی است که از هر انقلابی باید هموار مراقب شود تا از مسیر درست و خدا پسندش منحرف نشود و گرنه شیاطین دنیا پیوسته در کمینند تا با نقشه های گوناگون تبلغی و سیاسی و عملی غالبا پنهانی در جریان امور نفوذ کنند و از هر چیزی حتی انقلاب های حسینی ،به سود خودشان استفاده نمایند و حتی به مرور زمان آن را بی رنگ یا وارونه سازند و این شیوه اساسی و دائمی آن هاست که در برابر همه حرکت های انسانی و همه ملت های دنیا به کار برده و می برند و با عمال رنگارنگ و شبکه های تودرتو و از راه های مختلف حتی متضاد ،توده ها را مفتون یا زبون ساخته و می سازند .بدین جهت  است که استعمار کثیف انگلیس و هم دستانش با عمال مرموز و نقشه های مرموزشان تلاش همه جانبه کرده و میکنند که هر یک از مناطق اسلامی را به نحو مناسب آن جا ، از مکتب  آزاد پرور و تعالی بخش حسینیان دور نمایند و همچون  امویان  توده های مسلمان را با اسلام انحرافی و بی خاصیت ،بلکه رکود آور ،هم آهنگ سازند و برای همین منظور بود که در کشور اسلامی ایران نیز به خاندان منحوس پهلوی و عمال فاسدش ،قدرت کوبند های دادند تا به وسیله آن ها عواطف مذهبی و تحرک انگیز شیعه را به خصوص در ارتباط با کربلای آزادی بخش و رشادت انگیز حسین (ع) پامال کنند  ولی خدا را سپاس که نقشه های ابلیسی آن ها بر خلاف انتظارشان با حرکت توفنده مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) و در خط کربلای حسینی نقش برآب شد بلکه بلای جان خود آن ها شد که :

«و لا یحیق المکر السیئ الا باهله»

نیرنگ شوم به کسی جز اهل نیرنگ ضربه نمی زند .(فاطر آیه 43)

برگرفته از کتاب بررسی و تحقیق نهضت حسینی -آیت اله سید علی فرحی

نتیجه اساسی کربلای حسین (ع)

 

 

ادامه مباحث قبل :

اصولا نتایج اساسی کربلای حسین (ع) این نیست که مردم را بر ضد یزیدها تحریک کند تا مثلا حکومتآن ها را بگیرند یا به کیفرشان برسانند . روشن است که یزیدها  ارزش این را ندارند که حسین (ع) همه کسانش را و همه وجودش را فدا سازد تا یزیدها را در ظاهر یا در واقع بکوبد این گونه نتایج و حتی پیروزی  ظاهری حسین (ع) بر فرض این که محقق می شد ثمرات فرعی  نهضت آن حضرت باید  به شمار آید و نتیجه اساسی اش این است ک : نه با نامه ها و خطابه ها بلکه با فداکاری های تکان دهنده اش وجدان مردم را بیدار و پایدار می کند و به آن ها تربیت آسمانی و قدرت روحی می دهد تا حدی که از دام یزیدهای بیرونی و مهم تر این که از دام یزیدهای درونی که هواهای انحرافی و تعلقات مادی است آزاد می شوند و فداکار حق و ستیزه گر باطل می گردند . در حقیقت حسین (ع) با فداکارها ی همه جانبه و خالصانه اش سر مشق جاودانی مسلمان ها شده که در مقام یک روح مقدس و هدایت آفرن ،یک خون جوان و حرکت ساز ،یک رهبر الهی  و الهام بخش بر ژرفای وجود آن ها حکومت می کند و ضمیرشان را از افق دنیا فراتر می برد و به خدا و حق و عدالت پیوند می دهد و اثر این تحولات روحی این است که آ ن ها  در میدان زندگی هم مقاوم و مبارز می سازد و به دست شان نهضت های الهی بر ضد قدرت های طاغوتی بنیان  منهد ،نهضت هایی که به اعتراف محققان در همه اعصار و در همه جوامع  دگرگونی های مطلوبی به وجود آورده است و مصالح توده های اسلامی را تا حدود زیادی نگه داشته است . یک نمونه این نهضت ها در عصر کنونی ،انقلاب اسلامی ایران است که نظام پلید  شاهنشاهی را با وابستگان تبهکارش سرکوب کرد و در خط عاشورای  حسین (ع) و با فداکاری های تربیت شدگان مکتب انقلابی حسین (ع) بر قدرت های فاسد داخلی و خارجی پیروز گشت و تحول مطلوبی  برای ایران ،بلکه تا حدود زیادی برای همه جهان اسلام بوجود آورد .

(برگرفته از کتاب بررسی و تحقیق پیرامون نهضت حسینی -آیت اله سید علی فرحی)

انشاا..ادامه دارد …….

 

شعر

 

کدامین حرف را پیدا نمایم ؟

چه ظرفی را پر از دریا نمایم؟

کدامین واژه جز زینب (ع)بیابم؟

که عشق و صبر را معنا نمایم؟

 


نتیجه اساسی کربلای حسین (ع)

 

 

نتیجه اساسی کربلای حسین (ع)


در عین حال اهمیت ستایش هایی که روشن دلان از قیام حسین(ع) کردند و می کنند هم چنین

اهمیت نهضت هایی که توده های مسلمان به پیروی از آن حضرت به وجود آوردند و می آورند به

خاطر اشخاص سراینده یا نویسنده یا گوینده یا نهضت کننده و حتی به خاطر آثار و اقدام های ارزنده

آن ها که شرح مفصلی می خواهد نیست بلکه به خاطر این است که همه این ها حاکی از هدایت

انقلابی مردم است که تاثیر شگرف کربلای  حسین (ع) را در اعماق اندیشه وزندگی آنان نشان می

دهد و به خصوص این واقعیت شگفت انگیز را روشن می کند که توده های عظیمی از مسلمانان در

پرتو نهضت حق طلب و خونین آن حضرت تحول واقعی و اساسی یافتند تا حدی که آن حضرت را

حتی در میان خاک و خون تقدیس کرده و می کنند و حتی به قبر او و یاد او و فرزندان او تبرک جسته

و می جویند و دشمنا ن تبهکار او را حتی در میان تخت و تاج پامال نموده و مورد لعن و نفرین قرار

داده و می دهند .

انشاا.. ادامه دارد……….

(برگرفته از کتاب بررسی و تحقیق پیرامون نهضت حسینی )

 


راه های اصلاح

 

راه های اصلاح جامعه از نظر امام حسین (ع) و امام خمینی (ره)

1- اصلاح اندیشه دینی و تغییر نگرش مردم نسبت به دین

2- نفی سازش با حکومت جور

3-اهمیت دادن به نقش مردم

4- تشکیل حکومت اسلامی

5- تبیین و تصریح ارزش های اسلامی

(برگرفته از کتاب جلوه های سبز و سرخ عاشورا -محمد مهدی بابا پور گل افشانی )

 

آسیب های جامعه

آسیب های جامعه اسلامی در زمان قیام عاشورا و انقلاب اسلامی

1- آسیب های اعتقادی و مذهبی

2-آسیب های سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی

3- آسیب های اقتصادی و غارت بیت المال

4- آسیب های فرهنگی و اخلاقی

(برگرفته از کتاب جلوه های سبز و سرخ عاشورا -محمد مهدی بابا پور گل افشانی)

 

شعر

 

بنویس که با شتاب باید برسد

فورا ببرش جواب باید برسد

لب های رقیه (ع)از عطش خشک شده

این نامه به دست آب باید برسد



راه نجات

نتیجه اساسی کربلای حسین (ع) و راه نجات مسلمانان مطالب بعدی است که اگر خدا بخواهد ،نوشته خواهد شد…………..


 

 

 

 

 

 

عاشورا

 

 

 

 

 

عاشورا ،قرار گاه عشق است و پناهگاه عاشقان ،کیست که از این معبر عبور کند و قرار و پناه نگیرد؟


ابزارها و عوامل انحراف جامعه

 

ابزارها و عوامل انحراف جامعه


1- تبلیغات

2- تطمیع

3-تهدید

انشا ا.. در پست های بعدی توضیحات خواهد آمد……

 

زمینه های اجتماعی انحراف جامعه

ادامه مباحث قبل

ج- ضعف ایمان

مدعیان دین داری فراوان اند ولی تا زمانی بر این ادعا ی  خود پایدارند که دین به دنیایشان صدمه نزند . اما اگر مجبور باشند میان دین و دنیا یکی را برگزینند و با حفظ دین دنیا از دستشان برود ،دین داران اندک شمار خواهند بود . از سویی کسانی که ایمانی ضعیف دارند در معرض این خطرند شیاطینی مانند ابوسفیان از آنان به خوبی سوءاستفاده کنند . این ضعف به خصوص در منطقه شام که مردم آن فاقد مربیان دینی بودند بیشتر مشهود بود به طوری که داستانهای عجیبی درباره نادانی و جهالت آنان در تاریخ ثبت شده است حتی در مدینه نیز که مردم در سایه پیغمبر اکرم (ص) تربیت شده بودند و هنوز مدت زیادی از وفات ایشان  نگذشته بود واقعه غدیر به فراموشی سپرده شد.

(برگرفته از کتاب آذرخش کربلا -آیت الله محمد تقی مصباح یزدی)


زمینه های اجتماعی انحراف جامعه

 

ج-ضعف ایمان

یکی دیگر از زمینه هایی که معاویه از آن بهره می برد ضعف ایمان بود .عوامل گوناگونی دست به دست هم داد تا طی نیم قرن پس از رحلت پیامبر (ص) زمینه رشد دین و دین داری در جامعه تضعیف شود و از شمار افراد دین باور کاسته گردد . امام حسین (ع) در حدیثی وضع  دین داری جامعه آن روز را چنین ترسیم می کند :

الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون .

مردم بندگان دنیا هستند و دین مانند لیسه ای بر زبانشان است . مادامی که دنیا و معاششان دایر باشد ، از دین داری مردم می زنند و هنگامی که امتحان آنان را جدا می کند ]دین داران اندک می شوند .(بحارالانوار - ج75-ص116).

اگر خدا بخواهد ادامه دارد …..

شعر

آن روز افق، اشک زدیده می ریخت

درد از دل زهرای شهیده می ریخت

تا روز ازل ،خشک نخواهد شد هان

خونی که از سر بریده می ریخت

بابا

می دانم بابا دوبخش است  بخشی درصحرا و بخشی بالای نیزه

 

اما نمی دانم عمو چند بخش است ، فقط بابا می داند

 

زمینه های اجتماعی انحراف جامعه

 

امام حسین (ع) می فرمایند:

من دمعت عیناه فینا قطره  بواه الله عزوجل الجنه

چشمان هر کس که در مصیبت های ما قطره های اشک بریزد خدواند او را در بهشت جای می دهد.(احقاق الحق-ج5-ص523)

 

ب-روح زندگی قبیله ای

یکی دیگر از زمینه هایی که معاویه در تثبیت حکومت خویش از آن سود جست ،روح زندگی قبیله ای بود . زندگی قبیله ای اقتضا می کرد که اگر رئس قبیله در کاری پیش قدم می شد همه افراد قبلیه یا دست کم اکثریت آنان به راحتی از او پیروی می کردند .البته این روحیه را نمی توان به طور کلی امری منفی تلقی کرد چرا که در صدر اسلام اگر رئیس قبیله ای به پیامبر اسلام (ص) ایمان می آورد سایر افراد قبیله نیز به سادگی و بی هیچ مقاومتی مسلمان می شدند و اگر رئیس قبیله مرتد می شد ،مردم آن قبیله نیز بی چون و چرا از او پیروی می کردند. بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) نیز همین امر رخ داد و افراد قبایل به راحتی به پیروی روسایشان از اسلام بر می گشتند. (برگرفته از کتاب آذرخش کربلا -آیت الله محمد تقی مصباح یزدی)



السلام علیک

 

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

هفته کتاب و کتاب خوانی مبارک

زمینه های اجتماعی انحراف جامعه

امام صادق (ع) می فرمایند: من اراد الله به الخیر قذف فی قلبه حب الحسین (ع) و حب زیارته

خدا به هر کس که بخواهد خیر عطا کند محبت حسین (ع) و عشق زیارت او را در قلبش قرار می دهد .(وسائل الشیعه-ج 14-ص496)

 

الف)پایین بودن سطح فرهنگی

نخستین زمینه انحراف جامعه در عصر امام حسین (ع) پایین بودن سطح آگاهی و فرهنگ مردم بود .اگرچه چند دهه از بعثت پیامبر می گذشت و مرزهای اسلام تا مناطق دور دست گسترده شده بود ،هنوز فرهنگ وباورهای اسلامی  از مدینه به دورترین نقاط سرزمینهای اسلامی ،از جمله شام،نرسیده وایمان به قلبهای مردم آن بلاد راه نیافته بود .البته باید دانست ارتقای سطح معرفت و تربیت اسلامی به سادگی تحقق نمی یابد به ویژه در منطقه ای مانند شام با حاکمی همچون معاویه .(برگرفته از کتاب آذرخش کربلا-آیت الله محمد تقی مصباح یزدی)

زمینه های اجتماعی انحراف جامعه

 

امام صادق (ع) می فرمایند: من سقی یوم عاشوراء عند قبر الحسین (ع) کان کمن سقی عسکر الحسین (ع) و شهد معه .

کسی که روز عاشورا را کنار قبر حسین (ع) سقا یی کند مانند کسی است که به لشکر حسین (ع) آب رسانده و با او به شهادت رسیده است.(بحارالانوار - ج98- ص105)

 

زمینه های  اجتماعی انحراف جامعه:

1- پایین بودن سطح فرهنگی

2- روح زندگی قبیله ای

3- ضعف ایمان

توضیحات  انشاا.. در پست های بعدی

رابطه اسلام بنی امیه و اسلام ناب محمدی (ص)

امام صادق (ع) می فرمایند:انی ما شربت ماء بارد الا ذکرت الحسین (ع)

من هیچ گاه آب سرد ننوشیدم مگر آن که حسین (ع)را یاد کردم (وسائل الشیعه-ج25 ص272)

امام خمینی (ره)  تعبیر زیبایی  فرمودند وآن این که در صدر اسلام دو اسلام وجود داشت اسلام بنی امیه و اسلام ناب محمدی (ص) و دشمنان در لوای اسلام بنی امیه در صدد نابودی اسلام بودند . در زمان ما نیز عنوان اسلام امریکایی و اسلام ناب مطرح شده است . اسلام امریکایی یعنی اسلامی منهای سیاست ،اسلام منهای مبارزه و مجاهده ،اسلام منهای حکومت و نظام اجراء و اگر ما از قضیه صدر اسلام عبرت بگیریم ممکن است چنین اسلامی مثل اسلام طالبانی در مقابل اسلام ناب محمدی مطرح شود و حقیقت دین نزد بشر مشتبه و وارونه جلوه داده شود . وقتی چنین قرائت ارتجاعی و یا قرائت متجددانه ای از دین که با اسلام ناب و حقیقی فرسنگ ها فاصله دارد ،ارائه داده شود ،آن وقت است که حوادثی مثل عاشورا را ه می افتد و دین داران واقعی باید به قربانگاه شهادت بروند و مردم نیز در این رهگذر تماشاگر و یا بی تفاوت خواهند ماند و نظاره گر حوادث خونین می شوند . چنانچه این اتفاق افتاد .وقتی سرهای شهیدان ،سر حسین بن علی (ع) و برادران و فرزندان و یاران او را بر نیزه ها در میان جمعیت مسلمانان می گرداندند ،آنان افسوس نمی خوردند بلکه هلهله و شادمانی نیز می کردند.(برگرفته از جلو های سبز و سرخ-محمد مهدی باباپور گل افشانی)

 

تحریف در اصل دین

امام صادق (ع) می فرمایند: من زار الحسین (ع)یوم عاشوراء وجبت له الجنه .

هرکس در روز عاشورا امام حسین (ع) را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.(تهذیب الاحکام -ج6-ص 51)

تحریف یک مکتب ،بدترین خطر برای آن است و بدترین نوع تحریف این است که خود را رهبران و سیاستمدران آن مکتب می دانند برخلاف احکام و دستورات آن عمل کنند و در عین حال اعمال و رفتار خود را مطابق با قوانین وتعالیم آن مکتب بدانند .این خطر بزرگ در زمان امام حسین (ع) توسط دستگاه اموی به بدترین وجه اسلام را تهدید می کرد. اگرامام حسین (ع) قیام نمی کرد ودست به افشاگری نمی زد دیری نمی پایید که از اسلام جزنامی باقی نمی ماندچنانچه حضرت علی (ع) درخطبه 108 از اسلام به پوستین وارونه تعبیر کرده است «ولبس الاسلام الفرومقلوبا »(واسلام را همچون پوستینی وارونه می پوشند.) امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند: حکومت جائرانه یزیدیان می رفت تا قلم سرخ بر چهره نورانی اسلام کشند و زحمات طاقت فرسای پیامبر بزرگ اسلام (ص) و مسلمانان صدر اسلام و خون شهدای فداکار را به طاق نسیان سپارد و هدر دهد. به هر صورت تحریف اسلام ناب محمدی و وارونه ساختن دین و ساختن پوسته ای که محتوی حقیقی نداشته باشد ،از برنامه هایی بود که در عصر امام حسین (ع) به اوج  رسیده بوده .در چنین فضایی که بنی امیه در صدد محو دین و تحرف حقیقت دین و جایگزین کردن ارزش های جاهلی به جای ارزش های دینی بود ،امام حسین (ع) در مجموع کلمات و سخنرانی های خود که در هجرت بزرگ خویش از مدینه تا کربلا بر زبان آورده اند ،دو نکته اصلی و محور یرا به عنوان مبانی اعتقادی نهضت خویش بر شمرده اند :

1- احیای دین

2- مقاومت و تقابل با حاکمیت یزید

عبرتی که باید از این نکته آموخت این است که دشمنان اسلام در مرحله اول سعی می کنند در مقابل اسلام و احکام اسلامی بایستند و آنها را ازبین ببرند .اما وقتی با شکست مواجه می شوند سعی می کنند با تبیین قرائت های مختلف از دین ،حقیقت دین را مشتبه و یا وارونه جلوه دهند .(برگرفته از کتاب جلوه های سبز و سرخ -محمد مهدی بابا پور گل افشانی)

 

وظیفه انسان در مقابل زمامداران فاسد

 

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله در یک جمله کوتاه و در عین حال بسار عمیق می فرماید:

«افضل الجهاد کلمه عدل عند امام جائر»

بهترین جهاد یا مهمترین وظیفه انسانی این است که با زمامداران فاسد و ستمگر برخورد قاطع بشود تا با تحریک انقلابی مردم بر ضد آنان زمینه سرکوبی یا اصلاح و کنترل شان فراهم گردد.(وسائل الشیعه،کتاب امر به معروف،باب 2)

یک توجیه سخن پیغمبر صلی الله علیه و اله این است که: زمامداران هر جامعه ای نمایش گر روحیات همان جامعه اند ،از این رو اگر دست کم بخش معتنابهی از جامعه با هدایت عملی مردان خدا بیدار شوند و به وظیفه خطیر مبارزه با مردان فاسد عمل نمایند ،بی تردید در کل جامعه تاثیرمی گذارند و احساات عمومی را به جنب و جوش می آورند تا حدی که زمامداران فاسد،ناگزیر می شوند یا کنار بروند یا مصالح عمومی را دست کم در ظاهر رعایت نمایند تا سر پا بمانند و این یک اصل کلی است که شواهد تاریخی و تجربی هم آن را تایید می کند.