موضوع: "جلوه های زیبا از رفتار و گفتار زهرا علیها السلام"

زهرا در جلوه گاه وارستگی

یکی از راز های ماندگاری و دلربایی سیره ی اسوه های الهی، ایمان قلبی به مسلک و مرامی است که مردمان را بدان فرا می خوانند و اینان خود بهترین و سرمشق در عرصه ی عمل به آ مسلک می باشنداصولاَ ذعوت با عمل پر نفوذترین و کارآمدترین شیوه ی دعوت و تبلیغ است. از این رو بین گفتار و رفتار معصومان این برترین اسوه های الهی، یگانگی و هم آهنگی کامل برقرار است ایشان اگر مردم را به دوری از هواهای نفسانی و پیراستگی از مظاهر دنیا فرا می خواندند خود بهترین الگوی وارستگی از دنیا و پاکی از آلودگی ها و هوس ها بوده اند.

ادامه دارد…

بهترین سیره برای بانوان

 

پیامبر (ص) روزی از جمع مسلمانان حاضر در مسجد سوال کردند که «ای شی ء خیر للنساء »چه روشی و سیره ای برای زندگانی بانوان بهتر است؟

هر کس به فراخور معرفت خویش جوابی می داد اما هیچ جوابی پیامبر را قانع نمی ساخت در این هنگام سلمان فارسی که در آن روزگار پیرمردی با وقار و پر ذکاوت و در میان آن جمع به لحاظ ایمان و معرفت بالاتر بود با خود اندیشید که پاسخ این سوال دقیق از سطح عمومی اندیشه مردان فراتر است از این روی در بحبوحه ی اظهار نظرهای گوناگون خود را به خانه ی زهرا علیها السلام که متصل به مسجد پیامبر بود رسانید و پاسخ سوال پیامبر را از یگانه دخترش جویا شد حضرت زهرا در پاسخ سوال پدر فرمودند «خیر للنساء ان لا یرین الرجال و لا یراهن الرجال» برای زنان بهتر است که مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز ایشان را نبینند.

سلمان به جمع حاضر در مسجد بازگشت و پاسخ را طرح نمد پیامبر دانستند که این پاسخ از خود سلمان نیست از این روی پرسیدند این جواب را از کی آموختی؟

سلمان عرضه داشت سوال شما را از دخترتان زهرا پرسیدم.

پیامبر در این هنگام فرمودند: «جعلت فداها ابوها….انّ فاطمه بضعه منّی »پدرش به فدایش باد … به راستی که فاطمه پاره ای از وجود من است.

ادامه در کتاب جامی از زلال کوثر

پرهیز از همه ی نامحرمان

حضرت زهرا علیها السلام چنان حجب و عفاف، این فضیلت مورد خواست و رضایت خداوند، را سر لوحه ی خویش قرار بود که از همه ی نا محرمان حتی از مردان نابینا نیز خود را می پوشاند.

مردی نابینا پس از اجازه گرفتن وارد منزل امام علی (ع) شد پیامبر دیدند که حضرت زهرا علیها السلام برخاستند و فاصله گرفتند و خود را پوشاندند.پیامبر فرمودند : دخترم این مرد نابیناست .

حضرت فاطمه علیها السلام در پاسخ فرمودند اگر او ما را نمی بیند من او را می بینم وانگهی اگر چه او نمی بیند ولی بو را استشام می کند.در این هنگام رسول خدا به نشانه ی تصدیق بیان فاطمه فرمودند: شهادت می دهم که تو پاره ی تن منی .

برگرفته از کتاب جامی از زلال کوثر