موضوع: "سیاسی"

سیاسی

حوزه به فهم سیاسی نیازمندتر است

آیت الله خامنه‌ای مدظله العالی

حوزه امروز به فهم سیاسی نیازمندتر است. آمیختگی روحانیت و انقلاب چنان است که هیچ یک نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بینگارند و به تغافل عبورکنند. حوزه در مسند سکانداری انقلاب بایستی بداند که بر کدامین موج قرار دارد و به کدامین سمت و سو کشتی طوفان‌زده را راهبری می‌کند.

امروز دیگر مثل سابق نیست که علما بروند کنج خلوتی را پیدا کنند و با خیال راحت در آنجا درس بخوانند. نه، عالمی که فردای این مملکت احتیاج دارد، باید با مسائل زندگی و مسائل روز آشنا باشد. سیاست و فهم سیاسی و جهت‌شناسی سیاسی جزو شؤون عالم است.

طلبه امروز نمی‌تواند با درس خواندن وظیفه خود را تمام شده بینگارد، باب فهم سیاسی را بر خود مسدود کند، دروازه‌های اجتهاد را از کانال عزلت در مدرسه و گوشه‌گیری از دنیای سیاست بداند، با عمل سیاسی احساس بیگانگی کند، توغل در کتاب و دفتر را از هر تکلیف اجتماعی برتر بپندارد و افتخار خود را در پرهیز از زندگی سیاسی و کار اجتماعی تلقی کند.

مشغول مسائل فرعی نشوید

رهبر انقلاب اسلامی:

اصلی-فرعی کردن مسائل کشور و توجه بیشتر به مسائل اصلی، یکی از توصیه‌های همیشگی رهبر انقلاب به مسئولین، نخبگان جامعه و رسانه‌های کشور بوده است؛ مخصوصا در سالهای اخیر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین، اولویت اصلی کشور را رفع مشکلات اقتصادی و توجه معیشت مردم میدانند، به‌طوری که در ۸سال اخیر شعار سال‌ها، اکثرا سمت و سوی اقتصادی داشته است. ایشان در ۳۰ فروردین امسال در توضیح علت برجسته‌سازی مسئله‌ی اقتصاد فرمودند: «بنده شعارهای اقتصادی را در این دو سه سال اخیر برجسته کرده‌ام، برای اینکه احساس کردم دشمن از این ناحیه میخواهد ضربه بزند به این مجموعه‌ی عظیم ملّی. وقتی ما مشکل اقتصادی داشته باشیم، بخشهای مختلف نخواهند توانست کارهای درست خودشان را انجام بدهند، لذا باید ببینیم در این مجموعه‌ی وظایفی که بر عهده‌ی مسئولان کشور، دولت، قوای سه‌گانه و سازمانهای مختلف است، آن نقطه‌ی حسّاس و کلیدی، امروز چیست؟ ممکن است امروز یک نقطه‌ی کلیدی باشد، فردا نقطه‌ی دیگری نقطه‌ی کلیدی‌ باشد. امروز تقویت اقتصادی در کشور، یک نقطه‌ی کلیدی و دارای اولویّت است؛ لذاست که بنده روی این تکیه میکنم، روی معیشت مردم تکیه میکنم.

رای مردم خق الناس ات

زهبر انقلاب اسلامی:

مکرّر من عرض کردم، باز هم تکرار میکنم، که رأی مردم حقّ‌النّاس است؛ اگر کسی تعرّض کند، تعرّض به حقّ‌النّاس کرده است که از عهده‌ی حقّ‌النّاس بر آمدن کار بسیار مشکلی است.

اگر.....خبری از انقلاب نبود

رهبر انقلاب اسلامی:

اگر این [انتخابات] در نظام جمهوری اسلامی وجود نمیداشت، امروز از نظامی که با آن انقلاب به وجود آمد، خبری باقی نبود، این خیلی مهم است.

تاثیر یک رای

رهبر انقلاب اسلامی:

«گاهی یک رأی هم مؤثّر است؛ هیچکس نگوید رأی منِ تنها چه تأثیری دارد. گاهی یک رأی یا چند رأی، در سرنوشت یک کشور اثر میگذارد… مهم این است که در روز انتخابات، ان‌شاءالله همه‌ی مردم -زن و مرد، پیر و جوان و هرکس که از لحاظ قانونی میتواند رأی بدهد- بروند و رأی بدهند و انتخابات را پُرشور و پُررونق کنند. هرکس که به نظام اسلامی علاقه دارد، در این انتخابات شرکت خواهد کرد. هرکس که به سربلندی نظام جمهوری اسلامی علاقه‌ای دارد، در این انتخابات شرکت خواهد کرد.

انتخابات سالم

بیانات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی)

انتخابات را گرامی بداریم. انتخابات باید سالم، با امنیت، با سلامت و با گستردگی انجام بگیرد. ان‌شاالله به توفیق الهی همین‌جور خواهد شد. علی‌رغم دشمنانی که مدام وسوسه میکنند. کسانی که رسانه‌های بیگانه را می‌بینند می‌دانند که دشمنان چطور دارند وسوسه می‌کنند که یک‌جوری انتخابات را خراب کنند.