موضوع: "معرفی کتاب"

سیاسی

تصویر مربوط به شرکت طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س)-اراک در اجتماع  ۹ دی ۱۳۹۶ در مصلی اراک

اخلاقی

حکمت 13 :
وَ قَالَ [علیه السلام] إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ .
روش استفاده از نعمت ها (اخلاقى ، معنوى)
و درود خدا بر او ، فرمود : چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشکار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازید.

اخلاقی

 پيامبر صلى الله عليه و آله :
اِنَّ الغَضَبَ مِنَ الشَّيطانِ وَ اِنَّ الشَّيطانَ خُلِقَ مِنَ النّارِ وَ اِنَّما تُطفَأُ النّارُ بِالماءِ فَاِذا غَضِبَ اَحَدُكُم فَليَتَوَضَّأ؛
خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى از شما به خشم آمد، وضو بگيرد.
نهج الفصاحه ص 286 ، ح 660

اخلاقی

امام باقر عليه السلام :
اِنَّ اَكرَمَكُم عِندَ اللّه اَشَّدُّكُم اِكراما لِحَلائِلِهِم؛
گرامى ترین شما نزد خدا، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد.
وسایل الشیعه ج 21 ، ص311 ، ح27157 {شبیه این حدیث در من لایحضر الفقیه ج3 ، ص506 و تهذيب الاحكام ج8، ص141}

حدیث

حدیث کساء از احادیث مشهور بین خاصه و عامه که در کتب فریقین به طرق و اسانید مختلف بیان شده است و مبدأ اصطلاحاتی همچون اصحاب کساء، آل عباء پنج تن آل عبا و… گردیده است. اصل حدیث به مقدار مسلم و مورد اتفاق در تمامی آثار شیعه و سنی چنین است که روزی پیامبر اکرم و حضرت امیر و فاطمه زهرا و حسن و حسین علیهم السلام در منزل حضرت فاطمه یا ام سلمه گرد هم آمدند پیامبر بالاپوشی بر سر خود و آن چهار تن دیگر افکند و در آن حال چنین دعا کرد: «خدایا اینان اهل بیت و ویژگان منند، پس هر پلیدی را از ایشان بزدای و آنان را (از هر عیب و گناه) پاک و مطهر بدار» پس از آن جبرئیل فرود آمد، و آیه تطهیر: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (احزاب، 33) را فرود آورد.
و خلاصه آنها بنا به تحقیق استاد سید مرتضی عسکری چنین است: «روزی پیامبر اکرم (ص) در حجره ام سلمه یکی از همسران با فضیلت رسول خدا (ص) حضور داشت، چون رحمت خاص الهی را در حال فرود آمدن دید فرمود: فرا خوانید، فراخوانید. گفتند: چه کسی را ای رسول خدا؟ فرمود : اهل بیت مرا، علی و فاطمه و حسن و حسین را. و چون ایشان اطراف پیامبر جمع شدند. بالاپوشی از موی سیاه که نقش جهاز شتر بر آن بود (مرط مرحل) بر خود و ایشان افکند سپس گفت: «اللهم هؤلاء آلی فصل علی محمد و آل محمد» پس خداوند آیه تطهیر را نازل فرمود (حدیث الکساء عند اهل السنه) .
بین شیعه امامیه متن خاصی از حدیث کساء به روایت از حضرت زهرا (ع) منقول است که در مجالس و محافل به قصد تبرک و توسل برای قضای حاجات و رفع مشکلات و شفای بیماران و دفع ناملایمات خوانده می شود و آثار شگفتی از آن به تجربه رسیده است، خلاصه آن متن بدین ترتیب است که: «رسول اکرم به دیدار دخترش فاطمه (س) آمد، بالاپوشی خواست و به روی خود افکند، امام حسن و امام حسین و امیرمؤمنان علیهم السلام یکی پس از دیگری از در وارد شده، عطر مخصوص رسول خدای را استشمام نموده به سویش دویده رخصت طلبیده در زیر آن بالاپوش قرار گرفتند آن گاه حضرت فاطمه نیز به آن جمع پیوست و پیامبر برای آنان دعا کرد پیک وحی فرود آمد و آیه تطهیر را آورد و از سوی خداوند تأکید نمود که خداوند جهان و هر چه در آن است را به طفیل وجود این خمسه طیبه آفریده است».
گروهی از دانشمندان شیعه رساله های مستقلی درباره اسناد حدیث کساء و اثبات اعتبار آن پرداخته اند که از جمله آنهاست:
1. سند حدیث کساء، از آیة الله مرعشی نجفی، چاپ 1356 ق.
2. آیة التطهیر فی الخمسة اهل الکساء، از محیی الدین موسوی غریفی، چاپ 1377 ق.
3. حدیث الکساء عند اهل السنة، از سید مرتضی عسکری، چاپ اول 1395 ق، و چاپ دوم با افزودن منابع شیعی، 1402 ق.
4. سند حدیث شریف کساء، از علی اکبر مهدی پور، چاپ 1410 ق.
همچنین شرحهایی بر متن معروف حدیث کساء نوشته شده که از آن جمله است:
1. التحفة الکسائیة، از شیخ بافقی یزدی (م 1310 ق).
2. کشف الغطاء عن حدیث الکساء، از شیخ علی آل عبدالغفار کشمیری (م 1345 ق) . و نیز دهها تن از شعرای نامدار عرب و فارس و ترک و لر و اردو، حدیث کساء را به نظم درآورده اند.
منابع:
سند حدیث شریف کساء،فضائل الخمسة من الصحاح الستة، 1/214؛ مسند، احمد بن حنبل، 2/ .292

اخلاقی


کلام بزرگان

اخلاقی

تواضع امام رضا (ع)

یکبار شخصی که امام را نمی‏ شناخت در حمام از امام خواست تا او را کیسه بکشد،امام علیه السلام پذیرفت و مشغول شد،دیگران امام را بدان شخص معرفی کردند،و او با شرمندگی به عذرخواهی پرداخت ولی امام بی توجه به عذر خواهی او همچنان او را کیسه می‏ کشید و او را دلداری می‏ داد که طوری نشده است.
شخصی به امام عرض کرد:به خدا سوگند هیچکس در روی زمین از جهت ‏برتری و شرافت پدران به شما نمی‏رسد.
امام فرمود:تقوی به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگارآنان را بزرگوار ساخت.
مردی از اهالی بلخ می‏ گوید:در سفر خراسان با امام رضا علیه السلام همراه بودم،روزی سفره گسترده بودند و امام همه ‏ی خدمتگزاران و غلامان حتی سیاهان را بر آن سفره نشاند تا همراه او غذا بخورند. من به امام عرض کردم:فدایتان شوم.بهتر است اینان بر سفره ‏یی جداگانه بنشینند.فرمود: ساکت ‏باش،پروردگار همه یکی است،پدر و مادر همه یکی است،و پاداش هم به اعمال است.

اخلاقی

کرم و سخاوت امام رضا (ع)

 در مناقب از یعقوب بن اسحاق نوبختى نقل شده است که گفت: مردى به ابو الحسن رضا (علیه السلام) برخورد کرد و گفت: به قدر مردانگى‏ ات بر من ببخش. امام گفت: به این مقدار ندارم. مرد گفت: به قدر مردانگى خودم ببخش. امام فرمود: این قدر دارم. سپس فرمود: اى غلام دویست دینار به او بده.
همچنین در مناقب از یعقوب بن اسحاق نوبختى نقل شده است که امام رضا (علیه السلام) تمام ثروت خود را در روز عرفه تقسیم نمود. پس فضل بن سهل به وى گفت: این ضرر است. امام فرمود: بل سود و بهره است. چیزى را که پاداش و کرامت‏ بدان تعلق مى‏ گیرد ضرر محسوب مکن.
کلینى در کافى به سند خود از الیسع بن حمزه نقل کرده است که گفت: در مجلس ابو الحسن رضا (علیه السلام) بودم. مردم بسیارى به گرد آن حضرت حلقه زده بودند و از وى درباره حلال و حرام پرسش مى‏ کردند که ناگهان مردى بلند قامت و گندمگون داخل شد و گفت: السلام علیک یا بن رسول الله. من یکى از دوستداران تو و پدران و نیاکان تو هستم، من از حج‏ باز مى‏ گردم و خرجى خود را گم کرده ‏ام و با آنچه همراه من است نمى ‏توانم به یک منزل هم برسم، پس اگر صلاح بدانى که مرا به دیارم روانه کنى که براى خدا بر من نعمتى داده ‏اى و اگر به شهرم رسیدم آنچه از تو گرفته‏ ام به صدقه مى ‏دهم. امام (علیه السلام) به او فرمود: بنشین خدا تو را رحمت کند. آنگاه دوباره با مردم به گفت و گو پرداخت تا آنان پراکنده شدند و تنها سلیمان جعفرى و خیثمه و من مانده بودیم پس امام فرمود: اجازه مى ‏دهید داخل شوم سلیمان گفت: خداوند فرمان تو را مقدم داشت. پس امام برخاست و به اتاقش رفت و لختى درنگ کرد و سپس بازگشت و در را باز کرد و دستش را از بالاى در بیرون آورد و پرسید: آن خراسانى کجاست؟پاسخ داد: من اینجایم. فرمود: این دویست دینار را برگیر و در مخارجت از آن استفاده کن و بدان تبرک جو و آن را از جانب من به صدقه بده. اکنون برو که نه من تو را ببینم و نه تو مرا. مرد بیرون رفت. سلیمان به آن حضرت عرض کرد: فدایت‏ شوم بخشش بزرگى کردى و رحمت آوردى، پس چرا چهره از او پوشاندى؟فرمود: از ترس آن که مبادا خوارى خواهش را در چهره او ببینم. مگر این سخن رسول خدا را نشنیدى که مى‏ گوید: آن که به نهان نکویى آورد با هفتاد حج‏ برابرى مى‏ کند و آن که پلیدى و زشتى را اشاعه مى‏ دهد، مخذول وخوار است و کسى ‌که در نهان گناه کند، آمرزیده است.

معرفی کتاب

کتاب_نردبان_اسمان

مجموعه ای از درس های اخلاق حضرت آیت الله بهاءالدینی قدس سره)
مولف: سید رضا بهاء الدینی
تحقیق و تنظیم کتاب: اکبر اسدی
ناشر کتاب : پارسایان
کتاب حاضر مجموعه ای از گفتارهای عارف وارسته، فقیه متأله، آیت الله بهاءالدینی است که در جلسات اخلاق شبهای جمعه ایشان در سالهای دفاع مقدس برای طلاب علوم دینی ایراد شده است. این مجموعه که شامل 64 گفتار است در موضوعات متنوع اخلاقی در عین کوتاهی و صراحت و صمیمیت، حاوی نکات بسیار سودمندی است برای کسانی که به دنبال رشد معنوی هستند.
با اینکه سرتاسر جهان مملو از آیات الهی است، این بشر خدا را نمی بیند. چرا؟ برای اینکه گرفتار پول و شهوت و مقام است. گرفتار صفات حیوانی است. اینها مانع هستند.

#گزیده_کتاب

اروپایی ها می گویند: ما با همه صنایع و اختراعاتمان، هواپیما و اتم، خدایی را که مسلمان ها به آن دعوت می کنند نفهمیدیم. بله! نباید هم بفهمید! مسیر حق شناسی ، مسیر شرق و غرب نیست. مسیرش مسیر انبیا و اولیاست. مسیر تهذیب و تزکیه است. باید فحش ندهی! غیبت نکنی! می گویی : نمی توانم! پس همین جا بمان و اسیر لجام شیطانی باش! وقتی این لجام ها را پاره کردی و از هوی و هوس آزاد شدی، آنگاه خدا را می فهمی.

حدیث

امام صادق علیه السلام :
مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زادَ اللّه‏ُ فى عُمُرِهِ؛
هر كس به شايستگى در حقّ خانواده ‏اش نيكى كند، خداوند عمر او را زياد مى ‏كند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج8، ص219، ح269

حدیت

امام صادق علیه السلام :
لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يَمُدُّ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ وَ يَزِيدُ اللَّهُ فِي رِزْقِكَ وَ يُحْيِيكَ اللَّهُ سَعِيداً وَ لَا تَمُوتُ إِلَّا سَعِيداً [شَهِيداً] وَ يَكْتُبُكَ سَعِيدا
زيارت امام حسين علیه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در اين صورت، خداوند عمرت را طولانى و روزى‏ ات را زياد مى ‏كند و زندگى ‏ات را همراه با سعادت مى ‏كند و جز سعادتمند نمى ‏ميرى و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت مى ‏كند.
كامل الزيارات ص 152

اخلاقی

حکمت 281 :
وَ قَالَ [علیه السلام] لَیْسَتِ الرَّوِیَّةُ کَالْمُعَایَنَةِ مَعَ الْإِبْصَارِ فَقَدْ تَکْذِبُ الْعُیُونُ أَهْلَهَا وَ لَا یَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ .
برترى عقل از مشاهدة چشم(علمى)
و درود خدا بر او، فرمود: اندیشیدن همانند دیدن نیست، زیرا گاهى چشم ها دروغ مى نمایاند ، اما آن کس که از عقل نصیحت خواهد به او خیانت نمى کند.

اخلاقی

حکمت 295 :
وَ قَالَ [علیه السلام] أَصْدِقَاؤُکَ ثَلَاثَةٌ وَ أَعْدَاؤُکَ ثَلَاثَةٌ فَأَصْدِقَاؤُکَ صَدِیقُکَ وَ صَدِیقُ صَدِیقِکَ وَ عَدُوُّ عَدُوِّکَ وَ أَعْدَاؤُکَ عَدُوُّکَ وَ عَدُوُّ صَدِیقِکَ وَ صَدِیقُ عَدُوِّکَ .
شناخت دوستان و دشمنان(اخلاقى، اجتماعى،سیاسى)
و درود خدا بر او ، فرمود: دوستان تو سه گروهند، و دشمنان تو نیز سه دسته اند؛ اما دوستانت : دوست تو و دوستِ دوست تو ، و دشمنِ دشمن تو است، و اما دشمنانت : دشمن تو ، و دشمن دوست تو ، و دوست دشمن تو است.

اخلاقی

حکمت 304 :
وَ قَالَ [علیه السلام] إِنَّ الْمِسْکِینَ رَسُولُ اللَّهِ فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللَّهَ وَ مَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اللَّهَ .
ضرورت پاسخ دادن به درخواست ها(اخلاقى، اقتصادى)
و درود خدا بر او ، فرمود: نیازمندى که به تو روى آورده فرستادة خداست ، کسى که از یارى او دریغ کند، از خدا دریغ کرده، و آن کس که به او بخشش کند، به خدا بخشیده است.

رازگشایی امور

« ماه به روایت آه »

مولف: ابوالفضل زرویی نصرآباد / ناشر: کتاب نیستان

« ماه به روایت آه» روایت زرویی از زندگانی و شخصیت حضرت ابوالفضل العباس(ع) – ماه بنی هاشم – است. نویسنده در این کتاب کوشیده تا از زبان دوازده راوی، ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداری ، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت کند. بر خلاف انتظار، در کتاب به شکل و شیوه شهادت حضرت ابوالفضل(ع) اشاره‌ای نشده و نویسنده عمده همت خود را صرف بازگویی و رازگشایی از اموری کرده که با وجود جذابیت برای مخاطب، متاسفانه کمتر بدانها پرداخته شده است؛ اموری همچون خانواده مادری ، کودکی ، ازدواج ، فرزندان ، برادران ، حیطه دانش و معرفت و جایگاه آن حضرت در میان اهل بیت و مسلمانان آن روزگار.

کهنه شدنی نیست

« حماسه حسینی »

مولف: شهید مرتضی مطهری / انتشارات : صدرا

کهنه شدنی نیست و همیشه خواندنی و تازه است؛ دو جلدی که تمامی سخنرانیها و مقالات آیتالله شهید را پیرامون عاشورا در بر می گیرد. مجموعه این یادداشت ها و سخنرانی هاکه تاکنون بیش از 50 بار از سوی انتشارات صدرا منتشرشده در فاصله سالهای 47 تا 56 توسط راوی بیان شده و جهت گیری عمده آن ارائه شناختی تازه و مستند از واقعه عاشورا و نیز مقابله آشکار با خرافات و تحریفات وارد شده به عزاداری ها و منبرهای محرماست؛ تحریف هایی که امروز هم همچنان با برخی از آنها مواجهیم.

شهید مطهری با تاکید بر استفاده از کلمه حماسه برای واقعه عاشورا و نه عباراتی چون نهضت، قیام یا شورش، دراین اثر تلاش وافری داشته تا نشان دهد شخصیت حسین بن علی (ع) صبغه حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت که این روزها بسیار به چشم می خورد.

معرفی کتاب اربعین حسینی

چکیده ای از کتاب:
نهضت حسینی و قیام عاشورا از زوایای گوناگون درخور بررسی است و از سدۀ نخست هجری تاکنون، دانشمندان و تاریخ نگاران بسیاری به این زوایا پرداخت هاند. یکی از مهم ترین موضوعات در خصوص قیام امام حسین علیه السلام، بازگشت اهل بیت آن حضرت از شام به کربلا در اربعین شهیدان کربلاست که هر سال در ایام ماه صفر و زنده شدن یاد سیدالشهدا علیه السلام در روز اربعین، بحث آن تازه می شود.
نویسنده در کتاب «اربعین حسینی » پژوهشی دربارۀ بازگشت کاروان اسیران از شام به کربلا در شش بخش و 124 صفحه تألیف کرده و در آن معتقد است با توجه به قراین، به نظر می رسد جابرب نعبدالله انصاری دست کم دو بار به زیارت قبر سالار شهیدان علیه السلام رفته و در زیارت دوم که پس از اربعین سال 61 هجری بوده، با اهل بیت امام حسین علیه السلام در کربلا ملاقات کرده است. این نوشتار، ضمن معرفی این کتاب، نام بخش های گوناگون آن را ذکر کرده است.
منبع: فصلنامه زیارت(ویژه نامه اربیعین) - شماره19-20