موضوع: "معرفی کتب انقلاب اسلامی"

معرفی کتب انقلاب اسلامی

 

نویسنده کتاب در خصوص اثرش این چنین می گوید: «کتاب حاضر با هدف ترسیم سیمایی از شعر انقلاب اسلامی ایران و بدایع صوری و معنوی آن، در پرتئ نقد آثار چند تن از شاعران عصر انقلاب فراهم آمده است. با این نقدها در پی آن بوده ام که ضمن ارزیابی آثار این شاعران، گزارشی هم از روند تکوین و بالندگی این جریان به دست دهم. در دهه های پنجاه و شصت و شاعران سرشناس آن بوده است. البته کوشیده ام که سیر کار هر شاعر را تا سال های اخیر و یا واپسین سال های حیات او پی گیرم.»

ده شاعری که دراین مجموعه به تحلیل کارنامه عملی ایشان پرداخته شده است عبارتند از : 

حمید سبزواری، مهرداد اوستا، طاهره صفارزاده، علی موسوی گرمارودی، نصرالله مردانی، علی معلم، حسن حسینی، قیصر امین پور، احمد عزیزی و سلمان هراتی.

در این کتاب هم از منظر ادبی به تحلیل کیفیت و چگونگی اشعار شعرا پرداخته شده و هم از حیث موضوع و نسبت موضوعات با انقلاب اسلامی، مطالبی ارائه شده است.

کتاب ده شاعر انقلاب: نوشته محمد کاظم کاظمی، انتشارات سوره مهر، 358 صفحه

معرفی کتب انقلاب اسلامی

 

این کتاب یک اثر تاریخی بسیار جذاب است که مهم ترین اتفاقاتی که برای حضرت امام خمینی (ره) از واپسین روزهای حضور ایشان در عراق (11مهر تا 12بهمن 57) رخ داد را با روایت داستانی بیان کرده است . قسمت عمده کتاب به ذکر خاطراتی جالب از اقامت چند ماهه حضرت امام (ره) در روستای نوفل لوشاتوی فرانسه می پردازد. آنچه بیش از هر چیز در این مجموعه نمود دارد تاثیر شگرف رفتار و سیره ی حضرت امام (ره) بر مردم آن روستاست تا جایی که در روز وداع امام (ره) مردم آنجا در خصوص تاثیر اقامت امام(ره) به خود ایشان می گویند:« احساس می کردیم که آرامشی شب ها بر ما سایه می افکند. احساس می کردیم که مسیح علیه السلام در این سرزمین طلوع مجدد کرده است.»

عکس العمل دولت فرانسه و ماموران امنیتی با امام خمینی (ره) و ارتباط ایشان با سایر شخصیت های جهان غرب و جهان اسلام در این مدت، از دیگر وقایع جذاب و کمتر شنیده این کتاب است.

کتاب آخرین هجرت : نوشته مجید ملا محمدی ،انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 46صفحه