موضوع: "معرفی کتب انقلاب اسلامی"

معرفی کتب انقلاب اسلامی

 

بهزاد دانشگر، در خصوص انگیزه نگارش این کتاب در مقدمه می گوید: « حقیقتش را بخواهید نگارنده در ابتدا بنا نداشت چنین کتابی در باره ی انقلاب بنویسد. این کتاب در واقع فیش هایی است برای پاسخ به چند سوال که همه این سال ها ی جوانی نگارنده با او همراه بوده است و در این سال های اخیر از مهمترین دغدغه های ذهنی اش بوده اند.

مثلاَ اینکه مردم برای کدام هدف انقلاب کرده اند؟ ارزان شدن کالاهای اساسی؟…آزادی؟…دین؟…مگر دین نداشتند؟ مگر آن گونه که گفته می شود در رفاه وآشایش نبوده اند؟ اساساَ رهبر انقلاب چه دور نمایی از حکومت آینده برای مردمش تصویر کرده بود؟ حرف هایش در باره ی حکومت پهلوی چه بود؟و…. 

دانشگر، یک کتابخوان حرفه ای در موضوع خاطرات انقلاب است. او در این اثر، مجموعه ای کم نظیر و بسیار جذاب را با نکاتی ناب و کمتر شنیده شده از تاریخ شفاهی انقلاب از زبان اقشار مختلف (موافق و مخالف) انقلاب گردآوری کرده است . سبک روایت کتاب، چیدمان خاطرات شفاهی کوتاه و مختصر از افراد تاثیر گذار در جریان انقلاب است، به گونه ای که در کنار هم تصویری نسبتاَ منسجم از تاریخ تحولات انقلاب در ذهن خواننده ایجاد می کند.

کتاب به روایت شخص مفرد: نوشته بهزاد دانشگر، انتشارات آرما، (دوره چهار جلدی)

معرفی کتب انقلاب اسلامی

 

مرضیه حدید چی(دباغ) از جمله زنان مبارز در سال های منجر به پیروزی انقلاب است که فعالیت ها و حرکت های سیاسی خود را از سال 1346 آغاز کرد و این مبارزات را تا پایان عمر با برکتش در خدمت به اسلام و اقلاب اسلامی ادامه داد.

وی پیش از از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه ی مبارزاتی طولانی در سوریه و لبنان داشت و دوره های چریکی و رزمی متعددی را طی کرد و جزو تیم امنیت امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پست هایی از جمله فرمانده سپاه همدان، عضو تیم اعزامی امام (ره) برای تحویل نامه ی تاریخی ایشان به گورباچف، مسئول بسیج خواهران کشور و نماینده مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت بوده است. البته در عین توفیق در دوران مبارزات و مسئولیت های دشوار متعدد، این بانوی انقلابی، زندگی موفقی هم داشته است. در کتاب به خاطرات این بانوی فقید از ابعاد گوناگون پرداخته شده است.

این کتاب با دست نوشته ای از خانم دباغ آغاز و پس از مقدمه و پیش گفتار در 5 فصل با عناوین« سریان»، «هجرت»، «امواج»، « سیاحت شرق» و «پیوست ها» تنظیم شده است.

کتاب خاطرات مرضیه حدید چی (دباغ): گردآوری محسن کاظمی، انتشارات سوره مهر، 342 صفحه

معرفی کتب انقلاب اسلامی

 

شاید به جرئت بتوان گفت این کتاب یکی از بهترین، جذابترین و جوان پسند ترین آثاری است که در خصوص زندگی رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) نگارش شده است. بهترین، از این حیث که در آن به ذکر وقایعی ناب و کمتر شنیده شده در خصوص زندگی فردی و اجتماعی ایشان اشاره شده است. جذابترین، به علت استفاده بهینه از هنر گرافیک در طراحی کتاب به شکلی بدیع و بسیار دلنشین و جوان پسندترین، از حیث انتخاب، نوع ادبیات و گفتمان و پراختن به مسائل احیاناَ چالشی که در کتاب های مرسوم شاید خیلی به آن ها پرداخته نشده است.

این کتاب با وجود تعداد کم شمار صفحات از حیث تنوع مطلب کم نظیر است. برخی از موضوعاتی که در کتاب به شکل بدیع به آن پرداخته شده عبارتند از: نظر امام (ره) ذر خصوص آقای خامنه ای (حفظه الله) و رهبری ایشان؛ مقام معظم رهبری از منظر بزرگان؛ عملکرد حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) در دوران دفاع مقدس، زندگی شخصی و ساده زیستی ایشان؛ ارتباط ایشان با اقشار مختلف جامعه؛ کتاب ها دوستان تنهایی رهبری؛ نظر سیاست  مداران بزرگ جهان در خصوص رهبری و…

کتاب امتداد امام: به کوشش رضا مصطفوی و حسن ابراهیم زاده، انتشارات موسسه عماد، 176 صفحه

 

معرفی کتب انقلاب اسلامی

 

نویسنده در مقدمه ی این کتاب می گوید:« برای نگارش کتاب با منابع متعددی روبه رو بودم و وقتی تحقیق داستان را شروع کردم گمان نمی کردم با حجم انبوهی از اطلاعات مواجه شوم. حجم منابع باعث شد تا در ابتدا اثر را بر اساس همه اطلاعات آن روز بنویسم، اما پس از بازخوانی، نظرم تغییر کرد، زیرا روایت فقط مستند و تاریخی باعث خسته شدن مخاطب نوجوان می شود به همین دلیل برخی حوادث (نظیر پیوستن ارتش به مردم و شکسته شدن اعلام حکومت نظامی با اعلامیه امام خمینی (ره) را که به نظر جذابیت بیشتری برای مخاطب نوجوان داشتند در ماجراهای کتاب پررنگ کردم.»

این رمان که مخصوص رده ی سنی نوجوان است؛ ماجرای چند روز از زندگی دختر نوجوانی به نام سپیده در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب است. مادر سپیده از فعالان انقلابی و پدرش جزو نیروهای ساواک است. پیروزی انقلاب در این داستان فرصتی می شود تا سپیده مادرش را در میان کسانی که علیه رژیم پهلوی به خیابان ها آمده اند، جست و جو کند. تصاویر کتاب بر جذابیت و میزان انتقال حس و حال فضای داستانی کتاب به مخاطب افزوده است.

کتاب وقتی همه بیدار بودند: نوشته فاطمه قشمی، انتشارات سوره مهر، 123 صفحه 

معرفی کتب انقلاب اسلامی

 

اکثر کتاب های حمید رضا شاه آبادی خوش خوان است و قلم او برای نوجوان و حتی بزرگسالان جذاب است. اکثر آثار او مانند این کتاب ریشه در حقایق مهم تاریخی دارند و دقت وافر او برای ذکر دقیق و بی کم و کاست این حقلیق تاریخی به زبانی دل نشین برای عموم از ویژگی های دیگر آثار اوست.

این کتاب روز شمار حرکتی است که در سال 1356 آغاز می شود و سرانجام به انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 1357 منجر می گردد. مرگ مشکوک آقا مصطفی خمینی در نجف و حواشی پردامنه ی این واقعه، مرگ مرموز دکتر شریعتی و واکنش های مردم و به دانشجویان در داخل و خارج از کشور به این اتفاق، مقاله ی توهین آمیز محمد رضا پهلوی خطاب به امام خمینی (ره) که با نام مستعار احمد رشیدی مطلق در روزنامه ی اطلاعات منتشر می شود و تبعات عظیم آن و… برخی از وقایعی است که شاه آبادی در این کتاب به روایت آن ها پرداخته است.

کتاب….و حرکت آغاز شد: نوشته حمید رضا شاه آبادی، انتشارات کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان،36 صفحه

معرفی کتب انقلاب اسلامی

 

انقلاب اسلامی ایران به عنوان جنبش اجتماعی- سیاسی معطوف به ارزش ها از معدود انقلاب های فراگیر در قرن بیستم محسوب می شود که در آن اصول اسلامی و اعتقادات مردم، مهم ترین عامل پیش برنده ی انقلاب بوده است. با مروری بر روند حرکت انقلابی مردم ایران به رهبری مرجعیت دینی و هدایتگری حضرت امام خمینی (ره) می توان به نوعی جمع بندی نهایی از خواسته ها و مطالبات تاریخی ملت دست یافت که در قالب اعلامیه ها، شعارها و دیوار نوشته ها بروز یافته است. شعارهای مردم انقلابی را در واقع می توان شالوده و نماد این جنبش دانست. از این رو، به منظور شناخت و تحلیل هرچه دقیق تر و جامع تر انقلاب اسلامی، گردآوری و تحلیل آن ها اقدامی ضروری می نماید. تکرار این شعارها و مفاهیمی که در دل آن ها بود، خود باعث افزایش شور انقلابی در توده ی مردم می شد و جریان نهضت را به پیش می برد و در  ادامه، این «شور انقلابی» به «شعور انقلابی» نبدیل می شد و این فرایندی بود که به خوبی ماهیت انقلاب اسلامی را مشخص می ساخت.

آشنایی نسل های آینده ی انقلاب با این شعارها یکی از بهترین راه های آشنایی ایشان با « فرهنگ انقلاب اسلامی» است، از این روی، مطالعه و بازخوانی این شعارها در این دوره و پس از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی، می توان افق آینده را برای نسل جوان تبیین نماید.

کتاب فرهنگ شعارهای انقلاب اسلامی: تدوین و انتشار  در مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 540 صفحه