4- نوع اسوه پذیری وابسته به شرایط زمانه

 وجود همه ی چهارده معصوم پاک علیهم السلام از نوری واحد است و حقیقت نوری کردار و گفتار ایشان نیز واحد است. اگر در شکل و صورت ظاهری رفتارهای ایشان نسبت به هم تفاوتی دیده می شود به دلیل اختلاف در شرایط محیطی و زمانی است. ضرورت بسیاری از رفتارها یا گفتارها یمعصومان وابسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی یا اقتصادی عصر وزمانه ی ایشان بوده  است . هریک از این بزرگواران از منظر شرعی و عقلی وظیفه داشته اند تا به مقتضای شرایط زمانی و مکانی، رفتارها و گفتارهای ویژه ای از خود ظهور و بروز دهند . از این روی در حالی که باطن و حقیقت سیره ی علمی و عملی همه ی معصومان علیهم السلام واحد است، تفاوت در اقتضائات زمانه باعث می شود که شکل و قالب رفتارها یا گفتارهای ایشان متفاوت باشد.

حضرت صدیقه طاهره علیها السلام وظیفه خویش می داند که در شرایط ویژه ی زمانی خویش قیام کند و به دفاع عاشقانه از ولیّ امر غریب و مظلوم بپردازد در حالی که امام حسن مجتبی علیه السلام وظیفه ی خویش می بیند که در زمانه ی خویش با معاویه صلح نماید. امام حسین علیه السلام اصل و ریشه ی دین را در خطر می بیند و تمتم هستی، خانواده و یاران خویش را در این راه فدا می سازد، در حالی که شرایط زمانی و محیطی زمان امام رضا علیه السلام اقتضا می کند تا آن بزرگوار ولایت عهدی مامون ملعون را بپذیرد.

بنابراین ما باید از همین شیوه ی رفتاری معصومان علیهم السلام سرمشق بگیریم و همیشه در فراسوی قالب ها و شکل های گوناگون رفتار ایشان در تکاپوی کشف روح و حقیقت واقعی آن رفتارها باشیم و نیز همواره بکوشیم تا بدانیم عصر و زمانه ی ما اسوه پذیری از سیره ی اجتماعی کدام یک از معصومان را اقتضا می کند.

برگرفته از کتاب جامی از زلال کوثر 

  • 5 stars
    نظر از: كوثر
    1395/12/08 @ 11:10:26 ق.ظ

    كوثر [عضو] 

    احسنت
    http://blog42.kowsarblog.ir/

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.