اخلاقی

رعایت نظم دقیق در زندگی

  • آیت اللّه مرعشی عنایتی شدید به ارزش وقت و رعایت نظم در زندگی داشت و از بی نظمی در زندگی ، که بزرگترین علّت تضییع وقت و هدر دادن عمر گرانبهاست ، به شدت بیزار بود و آن را گناهی بزرگ می دانست . از این رو کوشش می کرد تا حتّی از ثانیه ها و لحظات عمر نیز در راه به کمال رساندن خود و ارشاد و راهنمایی دیگران سود جوید و بهره گیرد. به مصداق رهنمود امام صادق علیه السّلام ساعات شبانه روز را به سه بخش تقسیم نموده و هر بخشی را برای کاری در نظر گرفته بود. اوقات خویش را در راه تعلیم و تعلّم به کار می گرفت و به درس و بحث عنایت و اهمیّت وافری نشان می داد. در راه کسب و دانش و فراگیری علوم و فنون از سنین جوانی تا لحظه های آخر عمر سر از پا نمی شناخت و هرگز ساعتی را به بطالت نمی گذراند.

از این بخش از اوقات خود کاملاً در راه آموزش و یا تعلیم به دیگران سود می برد و استفاده می کرد و یا به کار و تلاش علمی و عبادت و نیایش می گذارند و در راه کمک به دیگران ، دستگیری از مستمندان و رفع نیازهای مردم محروم و مسلمان استفاده می کرد. سرما و گرمای تابستان و زمستان در اراده و تصمیم وی تاءثیری نداشت و به این نظم دقیق خللی وارد نمی کرد. و برای وعده های خود اهمیّت خاصی قائل بود، زیرا شاگرد مکتبی بود که یکی از صفات پیروان خود را وفای به عهد و وعده قرار داده بود: (المؤ من اذا وعد و فی ). در ایامی که خود هنوز گرفتار بیماری و کهولت سن نشده بود و می توانست در مجالس ترحیم شرکت کند، نخستین کسی بود که درست سر ساعت مقرر در آن مجلس حضور می یافت . همچنین ساعات درس را دقیق رعایت می کرد. ایشان برای حضور در اقامه نماز جماعت ، همیشه پیش از وقت حاضر می شد، تا مردم به کار و زندگی خویش برسند. حضور وی برای اقامه نماز صبح در حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسّلام همیشه پیش از بازگشایی درهای صحن مطهر بود و مدتی به انتظار می نشست تا درها را خدام باز کنند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.