1- توجه به عامل اختیار در اسوه پذیری

موثرترین و قاطع ترین عامل در تعیین رفتار و شخصیت هر انسان، اختیار و اراده ی آزاد اوست و نهایت تاثیر مجموعه عوامل دیگر این است که شناخت ها و گرایش های فطری را تقویت یا تضعیف کنند و در نتیجه زمینه را برای گزینش و اختیار آزادانه انسان را فراهم آورند.

بی شک در شکل گیری شخصیت اسوه هایی چون فاطمه علیها السلام عواملی چون وراثت، محیط داخلی (رحم مادر)، محیط طبیعی و جغرافیایی، دیگر محیط های پیرامونی( تربیت خانوادگی چگونگی  ازدواج و…) والهام های غیبی موثر واقع شده است ؛ اما می باید به حدود تاثیر این عوامل توجه داشت. نهایت تاثیر این عوامل، سرعت بخشی به شکوفایی استعدادهای فطری فاطمه علیها السلام بوده است سرعتی والا و بی نظیر که ویژه ی آن حضرت می باشد و در اسوه پذیری از ایشان چنین سرعتی هرگز مطلوب و مقصود نیست.

در عرصه ی اسوه پذیری از معصومانی همچون صدیقه طاهره ، هر چند شاید به گرد پای ایشان نیز نرسیم؛ اما چنین نگرشی هرگز نباید باعث یاس و ناامیدی و ایجادگر مانعی در اسوه پذیری از ایشان گردد.

اوج عروج فاطمه علیها السلام به رفیع ترین مقام انسانی همواره می باید برای اسوه پذیران امیدوار کننده و نشاط آفرین باشد؛ چراکه اصلی ترین مایه ی قوام و شکل گیری شخصیت فاطمه، اراده و اختیار آزاد او بوده است.

برگرفته از کتاب جامی از زلال کوثر از استاد محمد تقی مصباح یزدی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.