اخلاقی

#گزیده_ای_از_سیره_اخلاقی_امام_رضا_علیه_السلام

#فروتنی

یاسر خادم می گوید :هنگامی که امام رضا(علیه السّلام) خلوت می کردند ، همه اهل خانه رااز کوچک و بزرگ نزد خود جمع می کردند و با آنان سخن می گفتند و باایشان انس می گرفتند.آنها هم با آن حضرت انس میگرفتند و حضرت رضا(علیه السّلام)هنگامی که می خواستند بر سر سفره بنشینند همه از کوچک وبزرگ و حتی خدمتکاران و مسئول تیمار ونگهداری ازحیوانات را هم با خود بر سر سفره می نشاندند و با آنهاغذا می خورند.(منتهی الامال ص 868).
شخصی که امام رضا(علیه السّلام) را نمی شناخت درحمام از ایشان خواست تا او را کیسه بکشد ودر شستشوی او یاری اش نماید. اوگفت : ای مرد پشتم را کیسه بکش .امام (علیه السّلام) پذیرفتند ومشغول شدند . بعضی که آن حضرت را می شناختند پیش آمدند . مرد به شدت شرمنده شد وبه عذرخواهی پرداخت ولی امام(علیه السّلام) وی را دلداری می دادند که طوری نشده و همچنان با کمال تواضع به شستشوی و او ادامه می دادند.(مناقب ج4ص 362).
امام رضا(علیه السّلام) بر مرکبی ساده چون الاغ سوار می شدند و بر حصیر و پلاس خشن می نشستند درخانه لباس ساده و کهنه می پوشیدند و در نظر مردم مزین و آراسته بودند.(ناسخ التواریخ ج1 ص 148).
عده ای از غلامان مشغول خوردن میوه بوده اند و اغلب میوه ها را ناتمام می خوردند و درنتیجه قسمتی از میوه ها دور ریخته می شد.
امام علی (علیه السّلام) فرمودند: اگر شما نیاز ندارید ، مردمی گرسنه و نیازمند هستند .این میوه ها را به آنها که احتیاج دارند بدهید تا بخورند .(فروع کافی ج2ص297).

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.