امام مهدی (عج) در آینه قران

قرآن كریم،چشمه زلال ناب ترین معارف الهی و ماندگارترین حكمت ها ودانش های موردنیاز بشرو بیان کننده خبرهای گذشته و آینده جهان است.البته روشن است كه حجم بسیارگسترده حقایق عالم درژرفای آیات الهی نهفته است، ولی تنها اهل قرآن و مفسران حقیقی _ پیامبر اكرم(ص) وخاندان پاك ایشان- می توانند به عمق معانی آن دست یابندوبه واقعیات آن پی ببرند. قیام وانقلاب آخرین سفیرالهی ازبزرگترین حقایق جهان است كه درآیات فراوانی از قرآن كریم به آن اشاره شده و روایات بسیاری درتفسیر آن آیات نقل گردیده است كه به چند نمونه اشاره می شود.


در آیه 105 سوره انبیاء آمده است : وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرَ أَنَّ الاَْرْضَ یرِثُها عِبادِی الصّالِحُونَ ؛ «همانا در زبور پس از ذكر ( تورات ) نوشتیم كه زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.» 

حضرت امام صادق (ع) فرمودند: «  مقصود از بندگان شایسته ای كه زمین را به ارث می برند، امام مهدی (عج) و یاران او هستند .»

 
همچنین در بخشی از آیه 86 سوره هود آمده است: بَقِیةُ اللّهِ خَیرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ؛ “بقیة الله برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید.”

حضرت امام باقر (ع) فرمودند:  « وقتی امام مهدی (عج) ظهور كند بر دیوار كعبه تكیه زند و اولین سخنی كه بر زبان جاری كند این آیه است. » سپس می فرماید:

«اَنَا بَقِیةُ اللّهِ فی اَرْضِهِ وَ خَلیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیكُمْ. « من «بقیة الله» در زمین و جانشین او و حجّت او بر شما هستم. پس هر كسی بخواهد بر او سلام كند گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیكَ یا بَقِیةَ اللّهِ فی اَرْضِهِ».
و در آیه 17 سوره حدید فرموده است:

 
اِعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ یحْیی الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَینّا لَكُمُ الاْیاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ؛ «بدانید خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده می كند. ما آیات (خود) را برای شما بیان كردیم، باشد كه بیندیشید.»

 
حضرت امام صادق (ع) فرمودند:  «مراد این است كه خداوند زمین را به واسطه عدالت حضرت مهدی (عج) در دوران ظهورش زنده خواهد كرد پس از آن كه به سبب ستم سردمداران گمراهی مرده باشد .»

 
و نیز در آیه 5  سوره قصص می فرماید: وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ ؛ «و ما اراده می كنیم بر مستضعفان زمین، منّت نهیم و آنان را پیشوایان (مردم )و وارثان زمین قرار دهیم.»

حضرت امام علی (ع) فرمودند : «مقصود (از مستضعفان) خاندان پیامبرند. خداوند پس از تلاش و رنجشان، «مهدی» این دودمان را برمی انگیزد و آنان را به اوج شكوه و عزت و اقتدار می رساند و دشمنانشان را به سختی ذلیل می سازد.»

 
از نمونه های بالا روشن می شود كه برای برداشت حقایق از قرآن، تنها نباید به ظاهر آیات بسنده كرد؛ بلكه بسیاری از واقعیت های عالم در درون آیات قرآن نهفته است كه اهلبیت (ع) به عنوان مفسران واقعی قرآن، بیان كنندة آن هستند. بنابراین اگرچه آیاتی از قرآن، در ظاهر مربوط به یك رویداد درزمان و مكان خاصی است ولی ولی هیچ منعی نداردكه در زمان های بعد و برای آیندگان، مصداق پیدا كند . بر این اساس، با اینكه آیه 5 سوره قصص دربارة قوم بنی اسرائیل نازل شده و جریان پیروزی آنها بر فرعونیان را بیان می كند ولی در روایات متعدّد این آیه بر قیام امام مهدی (عج)و روزگار ظهور او منطبق گردیده است و دقت در متن آیه هم نشان میدهد كه حاكمیت مستضعفان بر مستكبران، یك سنّت و اراده الهی است كه اختصاص به زمان و مكان و افراد خاصّی ندارد.

برگفته از کتاب نگین آفرینش

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.